*🔸دعاى كميل و خواسته هاى معنوى انسان*
🔹 شما اگر دعاى كميل را از اول تا آخر بخوانيد اصلا محركى غير از عامل معنوى در آن نمى بينيد؛ تمام انگيزه ها معنوى است و در آن هيچ خواسته مادى وجود ندارد.
🔸از اول تا آخر دعاى كميل شما يك خواسته مادى پيدا نمى كنيد.
«مادى اخروى» را مىگويم نه مادى دنيوى، آن كه ديگر هيچ.
🔸كوچكترين خواسته مادى اخروى در اين دعا پيدا نمى كنيد. هرچه هست معنويت است، تمام خواسته ها معنويت است 🔹تا آنجا كه مى بينيد حضرت فرض مىكند كه اگر من در آخرت رنج جسمانى بى نهايتِ آنجا را بتوانم تحمل كنم، رنج معنوى دورى تو براى من قابل تحمل نيست:
فَهَبْنى يَا إلهى وَ سَيِّدى صَبَرْتُ عَلَى عَذابِكَ فَكَيْفَ أصْبِرُ عَلَى فِراقِكَ وَ هَبْنى صَبَرْتُ عَلَى حَرِّ نارِكَ فَكَيْفَ أصْبِرُ عَنِ النَّظَرِ إلى كَرَامَتِك .
🔹اساساً سراسر دعاى كميل اين طور است.
🔸اگر تعليمات بر اين اساس بود كه بشر در دنيا همه چيز را براى خرما (رفاه مادی ) بخواهد، خدا و توحيد را هم براى بهبود زندگى دنيا بخواهد و آخرت را هم براى بهبود زندگى بخواهد، آنوقت خدا ديگر خودش نمى توانست مطلوبِ كامل باشد.
*🔸در همان دعاى كميل است كه: يا غايَةَ آمالِ الْعارِفينَ : مى گويد نهايت آرزو تو هستى. اصلا خودش مقصود است، نه اينكه وسيله است براى چيز ديگر.*
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان شناسى قرآن)، ج29، ص:224
کانال شجره طیبه 🌷
@shajare_tayebe