🔰 شناخت و بررسی رفتار پنج گروه در خصوص نقش داشتن در ایجاد شبهات و پیام های حاشیه ای از سانحه هلیکوپتر (رئیس) شهید جمهور و همراهان...
🔹در یک تصادف معمولی خودرو که بیشتر زوایای آن مشخص است هرکس یک تفسیر و نظر تخصصی از چگونگی حادثه می دهد ، اینک یک سانحه پیچیده برای یک شخصیت مهم اتفاق افتاده که هیچ اطلاعات دقیقی هم از آن وجود ندارد که باید به رفتار رسانه ای چند گروه توجه کنیم :
۱.گروه اول عموم مردم هستند ، طبیعت عامه مردم این است که از یک اتفاق روایت های مختلف نقل کنند و این صحبت ها کاملا طبیعی و همیشه در همه حوادث وجود دارد. چراها و اگرهای مختلفی که همیش بعد از یک اتفاق می افتد و همه می دانند که این صحبت ها عمر چندانی ندارد و نباید روی آنها احساس بود چون از احساس پاک آنها نشات می گیرد و بیشتر درد دل بوده و زود به فراموشی سپرده می شود.
۲.گروه بعد روایات های اصحاب رسانه است که معمولا دوست ندارند از دیگر رقبا و رسانه ها عقب بمانند و از کاه ،کوه می سازند و بعضا بخاطر عجله اخبار و نقل های گروه اول یعنی عموم مردم را ضریب می دهند و همان مردم نیز از این منابع به عنوان سند یاد می کنند و جامعه و حرف محافل کوچک را به گره های ذهنی تبدیل می کنند. یعنی رسانه از روایت مردم نقل می کند و بعد همان مردم به روایت رسانه استناد می کنند. در نهایت خدا به داد مسئولین برسد که باید پاسخگو این سوالات باشند.
۳.گروه سوم، انسان های مریض هستند. کسانی که به دلیل مخالفت با یک شخص و گروه به هرشکل باید موضوع را منفی جلوه دهند و مطلب تخیلی البته تخیلات منفی ذهنی خود را بعنوان تحلیل به مردم ارائه دهند. به طور مثال ؛ دم هلیکوپتر چرا سفید است؟! باید آبی باشد(خبرجعلی) ، چرا یکنفر زنده مانده بقیه فوت شده اند! ، چرا دو هلی کوپتر سالم هستند یکی دچار سانحه شده است ، یک نفر آنجا پیاده روی می کرده و آن فرد کجاست و ده ها چرای غیرمنطقی دیگر که همه این شبهات ، نتیجه اشتباهات گروه دوم یا پلیدکاری های گروه پنجم در همین یادداشت است.
۴.برخی از جریانات سیاسی که میخواهند از فضای به وجود آمده برای خود نفعی ببرند. با ایجاد اختلاف و دوقطبی و سیاسی و جناحی کردن فضا دنبال اقدامات سیاسی خود هستند. بعضا پیام ها و افاضه های مختلف از این مثل ها است.
۵.رسانه های تروریستی منافقین و شبکه های ماهواره ای غربی گروه بعدی هستند که پول میگیرند تا از یک واقعه ، فاجعه درست کنند. تولید اخبار جعلی و جازدن تصاویر اتفاقات تاریخ های قبل دیگر بجای اتفاقات فعلی ، کلیپ ها و فیلم های حوادث مشابهه و جا زدن برای این اتفاق و بهره برداری از آن و نقل صحبت های جعلی از افراد و .... که همه اینها جهت منحرف کردن ذهن مردم از مطالب صحیح و پیاده کردن سناریوهای اربابان آنها است.
🔹در پایان باید دقت شود ، سواد رسانه و شناخت عمیق از این فضا آب سردی است بر روی آتش فتنه گران ، ضرورت دارد که تکنیک های این فضا را بشناسیم تا گرفتار بازی ها و عملیات روانی های جریانات مختلف نشویم.
✍ حیدر بردبارنسب