ترفندهای کلیدی 🗝
#قسمت_پنجم
💢
سومین ترفند از هفت تکنیک مهارتی در سواد رسانهای، گروهبندی (Grouping) است:
🔹️تعیین این که چه عناصری از چه جهاتی با یکدیگر مشابهاند، چه عناصری از چه جوانبی با هم تفاوت دارند و ایجاد یک دستهبندی درست برای این عناصر را گروهبندی میگوییم.
🔸️این مهارت بر مقایسه و مقابله، تمرکز دارد؛ یعنی تعیین اینکه عناصر پیام چه شباهتها و تفاوتهایی با یکدیگر دارند. چیدن عناصر، درون گروهها باید به گونهای باید باشد که یک گروه شباهتهایی با هم داشته باشند و آنهایی که داخل گروه نیستند، آن شباهتها را دارا نباشند.
💢
در موارد گوناگونی میتوان مقایسه و مقابله را انجام داد:
🔸️نگریستن به رسانهها در مقایسه با یکدیگر:
زمانی که یک پیام از قیدوبند یک رسانه رها شد و در قیدوبند رسانهای دیگر افتاد، چه تغییری در آن روی میدهد؟
✔️برخی عناصر پیام دگرگون میشوند.
🔹️توجه به ابزار انتقال پیام:
در هر رسانه ابزار متفاوتی هست. مقایسه بین ابزارهای انتقال برای ما دیدگاههای تدوین، محدودیتهای تجاری و تصور مخاطب را آشکار میکند.
🔸️در مقایسه، مرور قسمتهای یک نمایش داستانی، نکته مهمی است تا پیشرفت یک شخصیت را ببینیم یا مرور اجراهای یک هنرپیشه خاص را بررسی کنیم تا دامنه فعالیتهای او را بفهمیم.
✔️نکتههای امکانپذیر فراوانی در مقایسه هستند و همه آنها به یک اندازه سودمند نیستند. داشتن یک برنامه دستوری، کلیدی برای به کارگیری مهارتهای پیشرفته است که مجموعه گسترده و ژرفاتری از مفهوم پیامها را ارزیابی میکند. ما میتوانیم این مهارتها را برای رسیدن به هدف، آگاهانه به کار ببندیم.
ادامه دارد...
✍️🏻میم.صادقی
#سواد_رسانه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🗣| ما رو به دوستاتون معرفی کنید.
@shakh_nabat_1400
🍃 🌸「شاخ ݩݕاٺツ」