عنوان اصلی: [کربلا نمایشگاه معنا و روحانیت نه نمایشگاه به جنایت بشر]
عنوان: به روشنگری پیرامون حقیقت جایگاه قیام امام حسین (ع)
توسعه شخصیت انسانی همان بود که علی علیه السلام داشت و میفرمود:
وَ حَسْبُک داءً انْ تَبیتَ بِبِطْنَةٍ
وَ حَوْلَک اکبادٌ تَحِنُّ الَی الْقِدِّ [1]
یا میگفت: «وَهذا اخوغامِدٍ وَقَدْ وَرَدَتْ خَیلُهُ الْانْبارَ... وَلَوْ انَّ امْرَأً مُسْلِماً ماتَ مِنْ بَعْدِ هذا اسَفاً...» [2].
توسعه شخصیت این است که واقعاً انسان بگوید:
من از بینوایی نیم روی زرد
غم بینوایان رخم زرد کرد
توسعه شخصیت این است که حسین علیه السلام فرمود: «انّی لَمْ اخْرُجْ اشِراً وَ لا بَطِراً...» یا گفت: «مَنْ رَأی سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلّاً لِحُرُمِ اللهِ...».
تمام فاجعه کربلا برای این بود که امام رأی خود را نفروخت
از قبل از مردن معاویه و همچنین بعد از مردن او، در دوره یزید، چه در وقتی که
امام در مدینه بود و چه در مکه و چه در بین راه و چه در کربلا، آنها از امام فقط یک امتیاز میخواستند و اگر آن یک امتیاز را امام به آنها میداد نه تنها کاری به کارش نداشتند، انعامها هم میکردند و امام هم همه آن تحمل رنجها را کرد و تن به شهادت خود و کسانش داد که همان یک امتیاز را ندهد. آن یک امتیاز، فروختن رأی و عقیده بود. در آن زمان صندوق و انتخاباتی نبود، بیعت بود. بیعت آن روز رأی دادن امروز بود. پس امام اگر یک رأی غیروجدانی و غیرمشروع میداد، شهید نمیشد. شهید شد که رأی و عقیده خودش را نفروخته باشد.
کربلا نمایشگاه معنا و روحانیت، نه نمایشگاه جنایت بشر
در زمان ما معمول است که کشورها نمایشگاه صنایع درست میکنند و گاهی نمایشگاه جهانی از همه کشورهای دنیا درست میکنند. ظاهراً در هر شصت سال یک بار، تمام دنیا یک نمایشگاه ترتیب میدهند. گویند برج ایفل یادگار یک
. نهج البلاغه، نامه 45. [و همین درد برای تو بس که سیر بخوابی در حالی که در اطراف تو جگرهایی تشنه مشکی آب باشند.] ↩
. نهج البلاغه، خطبه 27. ↩
استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 2، ص46
# کربلا نمایشگاه _ معنا