♦️وظایف و نقش رسانه ملی در قبال انتخابات 🎙 سید حسین شرف الدین 🔶 سیاست‌ها و اقدامات عملی رسانه بخشی تابع وظایف ذاتی، ماموریت‌های محوله و انتظارات معمول، و بخشی به تبع شرایط خاص ووضعیت‌های پیش‌آمده در مقطع انتخابات اتخاذ و تدبیر می‌شود. بدون تردید، عملکرد رسانه‌های رقیب، عملکرد سایر سازمان‌های درگیر انتخابات مثل ستاد انتخاباتی وزارت کشور، شورای نگهبان، ناظران محلی انتخابات، احیانا گروه‌های ذی‌نفوذ، مواضع ثابت و متغیر رهبری و اوضاع و شرایط عام کشور در جهت‌گیری ارتباطی رسانه ملی، به عنوان رسمی‌ترین ارگان تبلیغی نظام نقش تعیین کننده و انکار ناپذیر دارد. 🔷 به زبان فنی، از پنج وظیفه و کارکردی که در علم ارتباطات برای رسانه‌های جمعی ذکر شده، تقریبا چهار وظیفه آن یعنی آموزش و اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی(ایجاد، تقویت و تداوم بینش، نگرش و منش مدنی، تقویت روح وظیفه‌شناسی و تعهد‌مندی و احساس مسوولیت در قبال جامعه و ضرورت‌های کارکردی آن، درک اهمیت و ضرورت انتخابات و معیارهای تشخیص کاندیدای اصلح و...)، همبستگی( همسویی عملی در جهت حفظ و تقویت بنیادها و اصول مشترک) و بسیج(شورآفرینی، انگیزه‌زایی، تحریک و ترغیب به مشارکت و انتخاب و ابراز علاقه به منافع ملی و مصالح جمعی و...) بیش از سایرین در عرصه انتخابات زمینه حضور و موضوعیت دارند. 🔶 نیازی به ذکر نیست که در کشور ما بدلیل فقدان یا ضعف فعالیت جدی و تعیین‌کننده احزاب و تشکلات سیاسی، غلبه فرهنگ شفاهی و ضعف استفاده از رسانه‌های مکتوب و نوشتاری، عدم شناخت پیشینی غالب مردم از نامزدها و بالابودن هزینه‌های انتخاباتی، عموم توده‌ها وابستگی نسبتا زیادی به رسانه ملی در تامین نیازهای اطلاعاتی و محیطی خود دارند و برغم برخی انتقادات، معمولا این رسانه را بر سایرین ترجیح می‌دهند. 🔷 البته تجربه چند سال اخیر نشان داده که علاوه بر رسانه ملی، جریانات رسانه‌ای موازی و گاه کاملا رقیب از جمله وب‌سایت‌ها،وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ها، تلفن‌های همراه و... در دوره انتخابات و در راستای موضوعات مربوط به انتخابات فعال شده و هر یک بالقوه روند انتخابات را تا شعاعی متاثر می‌سازند. 🔶 رسانه ملی برای رونق‌بخشی به روند انتخابات بهتر است در مقام اطلاع‌رسانی و ایجاد حساسیت مثبت بر موضوعاتی از این دست تمرکز کند: 🔰 تبیین نقش و جایگاه دولت درساختار نظام سیاسی کشور؛ نقش و جایگاه دولت در فرایند توسعه کشور؛ عملکرد مجالس مختلف قانونگ‌ذاری در سنوات بعد از انقلاب؛ معرفی نمونه الگویی وایده‌آل از یک رئیس‌جمهور مطلوب در تراز جمهوری اسلامی(بایسته های شخصیتی و حرفه ای)؛ معرفی شاخص‌های انتخاب اصلح؛ تفسیر مفاهیم سیاسی مربوط به حوزه انتخابات؛ ارتقای بینش و فرهنگ سیاسی جامعه؛ انعکاس مواضع حضرت امام و مقام معظم رهبری و سایر رهبران افکار عمومی؛ بازخوانی مکرر شعارهای انقلاب؛ تبیین نقش و جایگاه مردم در نظام مردم‌سالار دینی؛ توجه‌دادن به پیامدهای عدم یا ضعف حضورفعالانه مردم در انتخابات؛ آموزش قوانین و اصول اخلاق انتخاباتی و توجه‌دادن به لزوم رعایت عملی آنها؛ تذکر و یادآوری وظایف و الزامات افراد، احزاب و تشکلات سیاسی در فعالیت‌های انتخاباتی؛ پیوند‌دادن وظیفه ملی مشارکت انتخاباتی با سوژه‌های مذهبی با هدف انگیزه‌زایی بیشتر؛ تلاش جدی در جهت شناسایی و خنثی‌سازی توطئه‌های رنگارنگ دشمنان بویژه تبلیغات و جریان‌سازی‌های معطوف به انتخابات مورد نظر. 🔷 در بخش بسیج نیز تحریک و تهییج توده‌ها به مشارکت و حضور حداکثری و بالطبع انتخاب اصلح مطلوب و مورد انتظار خواهد بود. 🔚 پایان 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir