🌸پیروان علی (ع) عاقبت بخیر خواهند شد🌸
برای معرفی این شخصیت جهانی، چه کسی بهتر از حره، خواهر رضایی پیامبر اکرم (ص).
حُرِّه دختر حلیمه سعدیه، خواهر رضاعى نبى اکرم (ص) روزى به کاخ حکومتى حجّاج بن یوسف ثقفى وارد شد.
حجاج از طرز برخورد او که خیلى وزین و بى اعتنا بود، متوجه شد که او یک زن معمولى نیست.
بعد از اینکه او را شناخت از او سؤال کرد: تو حُرّه دختر حلیمه سعدیه اى؟
حره: بلى
حجاج: مدتى در انتظار دیدار تو بودم، زیرا به من خبر رسیده که تو على را برتر از صحابه ٔپیامبر(ص) میدانى و او را بر ابوبکر، عمر، عثمان، ترجیح مى دهى؟
حرّه: نه تنها از صحابه، بلکه از تمام افرادى که از صحابه بهترند، بالاتر و بهتر میدانم!
حجاج: مقصود خویش را روشنتر بیان کن، کیست که بالاتر از اصحاب پیغمبر باشد؟
حرّه: بهتر از اصحاب پیغمبر بسیارند، از جمله آدم، نوح، لوط، ابراهیم، موسى، سلیمان و...
حجّاج ناراحت شده و گفت:
واى بر تو، چقدر ادّعاى بزرگى کردى که على(ع) را از بعضى انبیاء بالاتر و برتر شمردى، اگر در این باره دلیل و برهانِ قوى اقامه نکنى، تو را خواهم کشت.
حرّه با کمال شهامت، به قرآن شریف تمسک کرد و براى هر یک از ادّعاهاى خود دلیل قاطع از کلام خدا، اقامه کرد و چنین گفت: اى حجّاج! قرآن در باره حضرت آدم میفرماید:
(وَ عَصى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى،آدم عصیان کرد)
ولى در باره على(ع) و خانوادهاش میفرماید:
(وَ کانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُوراً)
سعى و کار شما مورد تقدیر و ستایش است، بعلاوه، خداوند متعال حضرت آدم را در بهشت آزاد گذاشت و فقط او را از گندم م کرد و فرمود:
(وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَه)
نزدیک این درخت نروید ولى او با همسرش، به نزدیک آن درخت رفتند و از آن خوردند.
امّا على(ع) در عین حالیکه تمام نعمتها بر او حلال بود اما از نان گندم هم نخورد.
حجاج با صداى بلند گفت:
اَحْسَنْتِ...اَحْسَنْتِ
بعد از او تقاضا کرد که برترى على (ع) را بر نوح و لوط بیان کند.
حرّه: خداوند به عنوان مثال براى کافران زنهاى لوط و نوح پیامبر را نامبرده
که به آن دو بزرگوار، خیانت کردند گر چه همسر دو پیغمبرند، امّا این باعث
رفع عذاب آنها نخواهد شد.
روز قیامت به هر دو خطاب میشود: داخل شوید، به همراهى آنانکه داخل آتشاند
امّا حضرت على(ع) را همسرى است که خشنودى او خشنودى خداست
و خشم او خشم خداست.
حجاج: اَحْسنتِ یا حرّه! قبول کردم، امّا دلیل برترى على را بر ابراهیم بیان کن؟
حُرّه: خداوند در باره حضرت ابراهیم (ع) در قرآن میفرماید:
(وَ اِذْقالَ اِبْراهیمُ رَبِّ اَرِنى کَیْفَ تُحْىِ الْمُوْتى قالَ اَوَلَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى وَ لکِنْ لِیَطْمَئِنَّ قَلْبى)
خدایا به من بنمایان که چگونه
مردگان را زنده مى کنى
خطاب رسید: مگر تو ایمان نیاورده اى؟ عرض کرد، بلى ایمان آورده ام ولى میخواهم که مطمئن شوم خدا هم به او نمایاند.
امّا جملهاى را فرمود که دوست و دشمن آنرا نقل کردهاند،
حضرت در جواب صعصعة بن صوحان که وقتى پرسید: یا امیرالمؤمنین تو بالاترى یا حضرت ابراهیم؟
فرمود: ابراهیم(ع) براى اطمینان قلبى خودش به خداوند عرضه داشت: (رَبِّ أرِنى کَیْفَ تُحْىِ الْمُوتى)
امّا من آنچنان اطمینان دارم
که اگر پردههاى غیبى از مقابل من برداشته شود، بر یقین من افزوده نخواهد شد.
حجاج: آفرین بر تو اى حرّه، استدلال بسیار خوبى کردى، حالا بگو برترى على بر موسى(ع) چیست؟
حرّه: حضرت موسى(ع) وقتیکه در دفاع از مظلوم یکى از یاران فرعون را کشت و به او خبر دادند که طرفداران فرعون میخواهند تو را به قتل برسانند.
(فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً یَتَرَقَّبُ)
او در حالیکه میترسید،از مصر خارج شد و به سوى مدین رفت.
امّا حضرت على(ع) در لیلة المبیت، به جاى پیامبر(ص) خوابید و جان خود را بدون واهمه فداى پیامبر کرد، این در حالى بود که خطر قتل او حتمى بود، این عمل آن حضرت مورد تقدیر خداوندى قرار گرفت، که میفرمایند: (وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرى نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّه)ِ
بعضى از مردم جان خود را براى رضاى خدا مىفروشند.
حجاج: احسنتِ، حالا دلیل خویش را بر فضلیت على نسبت به حضرت سلیمان (ع) بیان نما
حرّه: حضرت سلیمان به خداوند عرضه داشت: (رَبِّ اغْفِرْلى و هَبْ لى مُلْکاً لایَنْبَغىِ لاَِحَدٍ مِنْ بَعْدى) یعنی خدایا! مرا ببخش و ملک و سلطنتى به من کرامت فرما که سزاوار احدى بعد از من نباشد.
امّا على(ع) در باره دنیا و بیزارى از ریاست آن فرمود: (هَیْهاتَ ! غُرّى غَیْرى لاحاجَةَ لى فیک قَدْ طَلَّقْتُک ثَلاثاً لارَجْعَةَ) یعنی
اى دنیا! از من دور شو و غیر مرا فریب ده، من نیازى به تو ندارم، من تو را سه طلاقه نمودهام و رجوعى در آن نیست.
منبع: بحار الانوار/ج۴۶/ ص ۱۳۴و ۱۳۵ و ۱۳۶
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایته امیرالمؤمنین علی علیه السلام و الائمه المعصومین علیهم السلام 🤲»۱۴٠۲/۴/۱۶
بازنشر: واقعیت ها در طب و سیاست👇
@mhg12871338
🌸🌸🌸🌸🌸🌸