پرسش: آیا روایت زیر درست است؟
"به امام صادق(ع) گفتم: مردی از پیش شما میآید که به دروغ معروف است و سخنی میگوید که ما آن را ناروا میدانیم. امام فرمود: «به تو میگوید که من گفته ام شب، روز است و روز شب؟!»
گفتم: نه
فرمود: «حتی اگر این را به تو گفت که من آن را گفتهام باز هم تکذیبش نکن که همانا مرا تکذیب کردهای!»"
منابع: 📗البرهان في تفسير القرآن، ج ۵، ص ۸۶۰ و 📚بحار الأنوار، ج ۲، ص ۲۱۱
پاسخ:
قدیمیترین منبع این حدیث، کتاب بصائرالدرجات منسوب به صفّار (معاصر کلینی) است که متن عربی را به صورت زیر آورده که تفاوت فاحشی با متن بالا دارد:
... قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ الرَّجُلَ لَيَأْتِينَا مِنْ قِبَلِكَ فَيُخْبِرُنَا عَنْكَ بِالْعَظِيمِ مِنَ الْأَمْرِ فَيَضِيقُ بِذَلِكَ صُدُورُنَا حَتَّى نُكَذِّبَهُ قَالَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَ لَيْسَ عَنِّي يُحَدِّثُكُمْ قَالَ قُلْتُ بَلَى
قَالَ فَيَقُولُ لِلَّيْلِ إِنَّه نَهَارٌ وَ لِلنَّهَارِ إِنَّهُ لَيْلٌ
قَالَ فَقُلْتُ لَهُ لَا
قَالَ فَقَالَ رُدَّهُ إِلَيْنَا فَإِنَّكَ إِنْ كَذَّبْتَ فَإِنَّمَا تُكَذِّبُنَا.
📚 منبع: بصائر الدرجات، ج1، ص: 537
ترجمه حدیث بالا:
به امام صادق (ع) عرض کردم: "جانم به فدایت! گاهی کسی از سوی شما نزدِ ما میآید و مطلبی عظیم میگوید که سینههای ما آن را بر نمی تابَد تا جایی که میگوییم: «دروغ است»
حضرت فرمود: مگر از سوی من برای شما حدیث نیاورده است؟!
گفتم : چرا.
فرمود: آیا میگوید روز، شب است و شب روز است (تناقض صریح میگوید)؟
عرض کردم: خیر
فرمود: پس آن را به ما ارجاع بده (نه اینکه بگویی دروغ است) زیرا اگر (سخنِ ما باشد و ) بگویی دروغ است، در واقع ما را دروغگو نامیدهای.
در اینجا چند نکته مهم هست:
1- در متن این روایت نمیگوید که راوی، "معروف به دروغگویی" بوده است.
2- در این حدیث، سخن درباره کسی است که در زمان حیات امام (ع)، مستقیما از سوی ایشان آمده و مطلبی نقل کرده یعنی "واسطههای متعدد" و "فاصله زمانی قابل توجه" در میان نبوده است.
3- در این حدیث، بحث درباره مطلبی است که گرچه پذیرشش برای مخاطبان دشوار است اما نمیگوید که " شب ، روز است" یعنی حاوی "تناقضِ آشکار" نیست.
تا اینجا دیدیم که متن قدیمی حدیث در کتاب بصائرالدرجات، با روایت فارسی که در پرسش مطرح شده تفاوتهای فاحش و معناداری دارد.
اما این تفاوت فاحش از کجا آمده است؟
پاسخ اینست که متن روایت در بصائرالدرجات، چند قرن بعد در کتاب "مختصر البصائر" که درباره هویت و وثاقتِ مؤلفش تردیدهای جدی وجود دارد با دو تحریف مهم نقل شده است:
نخست اینکه به جای عبارت "الرَّجُلَ لَيَأْتِينَا مِنْ قِبَلِكَ " (گاهی مردی از سوی شما میآید)، نوشتهاند: "يَأْتِينَا الرَّجُلُ مِنْ قِبَلِكُمْ يُعْرَفُ بِالْكَذِب" (مردی که معروف به دروغگویی است از سوی شما میآید)!!
دوم اینکه عبارت "فَإِنْ قَالَ لَكَ هَذَا إِنِّي قُلْتُه" در آغازِ جمله پایانی حدیث افزوده شده که معنایش اینست که "حتی اگر گفت: من گفته ام (روز، شب است) باز هم تکذیبش نکن" (مختصر البصائر، ص: 233)
متأسفانه مؤلفانِ کتابهای البرهان و بحارالانوار که چند قرن پس از مؤلفِ مختصرالبصائر میزیستهاند این متنِ تحریفشده را از او نقل کرده اند ولی با منبع اصلی، مقابله و مقایسه نکرده، توجه خواننده را به تحریفاتِ ایجاد شده جلب ننمودهاند. البته مجلسی (ره) در بحارالانوار در ج 2 ، ص 187 متن اصلی را نیز نقل کرده بود.
خلاصه:
در حدیث اصلی حضرت نفرمودند که هر روایتی برایتان آوردند لزوما باید قبول کنید بلکه فرمودند: "اگر خلاف مسلّمات نیست، نگویید دروغ است".
یعنی (در زمان حضور معصوم ع)، "روایتی که برای شما نقل شده، هرچند برایتان سنگین به نظر میآید باز هم اگر چند درصد احتمال صحت دارد، آن را رد نکنید بلکه به ما ارجاع بدهید که تکلیف آن را روشن کنیم"
طبعا در زمان غیبت که امکان ارجاع دادن روایت به خود امام (ع) نیست و باید آن را فعلاً فقط به قرآن ارجاع دهیم و در هر موردی که به نتیجه قطعی نمیرسیم توقف کنیم و روایت را ردّ یا تایید نکنیم.
نکته دیگر اینست که احادیث دیگری داریم که ما را به "سنجیدنِ حدیث با قرآن و سنت پیامبر (ص)" توصیه میکنند:
... فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا تَقْبَلُوا عَلَيْنَا مَا خَالَفَ قَوْلَ رَبِّنَا تَعَالَى وَ سُنَّةَ نَبِيِّنَا (ص)
" ... پس از خدا بترسید و آنچه با سخن خداوندگارِ ما و سنتِ پیامبرمان (ص) ناسازگار است ولی از ما نقل میشود نپذیرید" (رجال الکشی، ص 224)
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2