📚تغییرخط فارسی
یکی از تلاشهایی که از حدود دویست سال قبل صورت گرفته تغییرخط فارسی است که به دلیل مشکلاتی که در آن مشاهده شده خواستهاند مانند بعضی کشورها مثل ترکیه، خط کشور ایران، یعنی فارسی را نیز عوض نمایند. این خطر به دلایل ذیل باید در نظر تصمیمگیران باشد تا باعث جلوگیری از آن گردد:
1ـ با تغییر خط فارسی، تمام اشعار آیینی که بخش اعظم اشعار فارسی را تشکیل میدهند کنار گذاشته خواهد شد که البته موافقان تغییر، این مسئله را نمیپذیرند. تجربۀ کشورهایی که خط خویش را عوض کردهاند نشان میدهد که کتابهای گذشته و میراث ارزشمند آن فرهنگها در گوشۀ کتابخانهها دچار آسیب شدید شده و مراجعه کنندهای ندارند.
2ـ با تغییر خط فارسی، دیگر نمیتوان از صنعت تضمین در شعر آیینی بهره برد؛ یعنی عین عبارات آیات، روایات و مقاتل را نمیتوان در اشعار آورد؛ درصورتیکه در حال حاضر، اشعار پُر است از تأثیر قرآن کریم و احادیث و تاریخ و مقاتل عربی و این تضمینها برای مخاطبان جا افتاده و ملموس است.
3ـ مؤانست به خط فارسی، شکل کلمات و حسی که از هر کلمه منتقل میشود، ضمن اینکه برای مداحان، مهم و اثربخش است برای عموم فارسیزبانان نیز قابل توجه میباشد؛ مثلاً با نگاه اول به اسم حسین(علیهالسلام)، و کربلای معلّی، آنچه به ذهن متبادر میشود، احترام توأم با ذکر سلام و تحیات به آن بزرگوار، و در مقابل با دیدن اسم یزید و شمر و عمربن سعد(لعنة الله علیهم)، حس نفرت توأم با ذکر لعن و نفرین به آن دشمنان ایجاد میشود.
✍نتیجه:
ضمن محافظت از میراث غنی زبان و خط فارسی، باید هر یک از مداحان با مطالعۀ وسیع آثار نظم و نثرفارسی، توانمندی دیداری خویش را در خوانش خط فارسی افزایش دهند و اساتید مداحی نیز نسبت به این امر مهم، برنامهریزی بیشتری در آموزش نمایند؛ چراکه در این روزگار، تأثیر زیاد انتشار مداحی اهل بیت(علیهمالسلام) و اثر بخشی مداحان در جامعۀ فارسی زبانان، غیر قابل انکار است.
مجیدطاهری
8خرداد1399
آرینپور، یحیی، (1382). از نیما تا روزگارما(تاریخ ادب فارسی معاصر)، چاپ چهارم، تهران:زوّار.
@ostadtaheri