"شيخ جواد"؛ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺁﻳﺖ اﻟﻠﻪ ﺷﻴﺦ جواد کربلایی
📖 سلسله مباحث کتاب «قرة المهج فی زیارة ثامن الحجج» (علیهم‌السلام) 🔟 🖋 تالیف: مرحوم آیت الله شیخ جوا
📖 سلسله مباحث کتاب «قرة المهج فی زیارة ثامن الحجج» (علیهم‌السلام) (۱۱) 🖋 تالیف: مرحوم آیت الله شیخ جواد کربلایی 🔺 أمر چهارم: استحباب بوسيدن قبور و ضريح ائمه (علیهم‌السلام) و ظاهراً در آن خلافی بين اماميه نيست چنان‌چه عبارت بعضی از احاديث گذشت كه «قبل جوانب القبر» (ببوس اطراف قبر را). و مرحوم شهيد در كتاب دروس نقل فرمودند به وجود نصی بر بوسيدن قبور ائمه (علیهم‌السلام) و بدان‌كه جائز و مستحب است بوسيدن عتبه و درگاه مشاهد مشرفه را چنان‌چه مرحوم شهيد فرموده است: عمل اماميه بر اين است كه عتبه را می‌بوسیدند به قصد تعظيم امام (علیه‌السلام) نه به قصد سجده امام (علیه‌السلام). و بايد زائرين محترم بدانند كه طواف و بوسيدن ضريح مطهر بايد با آرامش و وقار باشد و موجب اذيت زائرين و برادران مؤمن نشود. و اين‌كه ديده می‌شود زائرين عوام خود را به ضريح می‌چسبانند و تمام اطراف ضريح را می‌بوسند و مزاحم هم ديگر می‌شوند كار خوبی نيست. أمر پنجم: بدان‌كه مستحب و اولی است كه زائر ائمه (علیهم‌السلام) هر امامی را كه به زیارت‌های وارده از طرف خودشان زيارت كند، و اگر خودش خواست با عباراتی از طرف خود زيارت كند به قصد رجاء اشکالی ندارد، بلی سلام و مناجات و صحبت و اظهار عجز و طلب حاجات از امام (علیه‌السلام) به هر عبارتی بدون اشكال است بلكه مستحب است. و بدان‌كه اگر کسی وارد شد به مسجد متصل به حرم يا به حرم مطهر و نماز جماعت برپا بود بايد - اگر عذر شرعی نداشته باشد - اول نماز واجب بخواند بعداً زيارت كند، و اما در غير اين دو صورت بايد اول زيارت را مقدم بدارد پس از آن اعمال ديگر از مستحبات بپردازد. و سزاوار است کسانی‌که به زيارت سبقت گرفتند در صورت كثرت زائرين مكان را برای زيارت ديگران خالی كنند تا ديگران هم به فيض برسند. و اما مكان ايستادن برای زيارت اگر در حديث محلی را معين نموده بايد همان‌جا ايستاد و إلّا بهتر آن است كه زائر خود را به ضريح بچسباند در صورت امكان و عدم مزاحمت و نزديك ضريح باشد اگرچه خود را نچسباند. و اين‌كه گفته‌اند دور ايستادن از ادب است کلامی است موهوم چون بعضی از احاديث تصريح شده است كه زائر به ضريح تكيه دهد و آن را ببوسد. ادامه دارد ان‌شاءالله ... @sheykh_javad