🔹مقام حضرت زینب سلام الله علیها 👤 : بنده با یک واسطه از جناب آقای اربابی شنیدم که می‌فرمود، اعتقاد من بر این است که حضرت زینب مظلوم تر از حضرت اباعبدالله است. حقیر نیز چنین عقیده ای دارم. زینب سلام‌الله علیها اُمّ العاشورا است و حسین علیه‌السلام ابوالعاشورا. حسین عاشورا را ایجاد کرد اما عاشورا را زینب پروراند. زینب در عاشورا مظهر قابلیت است و حسین جنبه‌ی فاعلیت دارد. کار قابل از فاعل سخت‌تر است، جز آن کسی که به مقام و سرّ امامت رسیده باشد کس دیگری نمی‌تواند این حقیقت را تحمل کند. نفس ناطقه‌ی زینب، محل ظهور همه‌ی مصائب کربلا است. این جنبه‌ی قابلی، تمام فاعلیت‌هایی که در کربلا رخ داد را در جان خودش پذیرفت و آن را رشد داد و اگر زینب نبود قطعا کربلا در کربلا می‌ماند. شوخی نیست که حضرت بقیةالله الاعظم روحی فداه می‌فرمایند که من به مصائب عمه‌ام زینب، شب و روز خون گریه می‌کنم. اگر زینب نبود، حال و روز ما این بود که فقط شنیده بودیم در چنین روزی حسین بن علی علیه‌السلام‌ را کشته‌اند. می‌گفتیم مثل اینکه چنین بوده است! حضرت زینب، این فاعلیت را در جان خود پرورید و این مهم جز به نائل شدن به مقام امامت مقدور نبود. خب ما این سخنان را نقل می‌کنیم و گاهی افراد ایراد می‌گیرند. مطلب را خوب درک نمی‌کنند و آن را رد می‌کنند. هنر در فهم حرف بخردان است نه تعجیل سـخن در رد آن است بالاخره ما پس از قریب بیست سال تلمذ خدمت اولیاء و بزرگان و مطالعه و تحقیق، متوجه هستیم که ائمه ما ۱۲ تن هستند و یک پیغمبر داشتیم که او نیز مقام امامت داشت و حضرت زهرا نیز امام آفرین بودند. امام شدن و فعلیت امام یک مسئله است و اینکه حقایق امام در جان کسی تحقق یابد نیز مسئله دیگری است. ممکن است شما به مقام قاضی بودن برسی، علم آن را داشته باشی و آمادگی این که حکم قاضی القضات را به نام شما بزنند داشته باشی اما ممکن است این حکم را به شما نزنند و به فعلیت نرسد اما همه‌ی حقایق قضاوت را در جان خودت داری‌. حضرت زینب سلام‌الله علیها اینطور بودند‌. برخی قائل اند حضرت زینب سلام الله علیها به همه‌ی حقایق امامت نائل شد و در برهه‌ای نیز مقام امامت را داشت و صاحب فتوا بود، سخنرانی می‌کرد در حالی که جناب سیّدالسّاجدین در سکوت بودند. یعنی نایب امام بودند و از طرف امام سجاد علیه السلام نیابت در فتوا و سخنرانی و... داشتند، سلام الله علیها... . برگرفته از کانال لؤلؤ و مرجان @shia12t