‍ 🔸نفی مجردات در کلام امام جواد علیه السلام 👈توضیح: تجرد روح، ملائکه، عقل و... ادعایی است که برخی فلاسفه و صوفیه مطرح کرده اند در حالی که این مسأله از مسائل غیبی است و اطلاع از آن وابسته به مراجعه به کلام آفریننده آنه. یا منوط به رجوع به معصومین علیهم السلام است زیرا که ایشان علمشان را از خالق آنها اخذ کرده اند، و واضح است که امور غیبی و توقیفی مانند کیفیت روح، ملائکه و یا خصوصیات بهشت و جهنم و یا وقایع معراج پیامبر علیه و آله السلام و نظایر آن جایگاه عقل نیست زیرا مقدمات علمی لازم در نزدش موجود نیست و عقل نسبت به آنچه که اطلاعات کافی ندارد نمی تواند واقع را کشف نماید و بدون مقدمات علمی تنها به تخمین و گمانه زنی می رسد. قَالَ رَبُّكَ لِلۡمَلَـٰٓئِكَةِ إِنِّي خَٰلِقُۢ بَشَرٗا مِّن صَلۡصَٰلٖ مِّنۡ حَمَإٖ مَّسۡنُونٖ*فَإِذَا سَوَّيۡتُهُۥ وَنَفَخۡتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُۥ سَٰجِدِينَ(حجر/۲۹-۳۰) مرحوم طبرسی می نویسد: «نفخ دمیدن باد در چیزی است هنگامی که خدا روح را در بدن انسان وارد ساخت در حقیقت روح را در آن دمید در اینجا روح آدم را اضافه ی به خودش میکند برای شرافت مقام آدم و تکریم ،او و اضافه مذکور برای ملک است»2⃣ جمله دمیدن روح در جسم حضرت آدم علیه السلام حکایت از عدم تجردش میکند زیرا: 👈رفتن روح در قالب بدن به معنای حد خوردن روح و مقداری بودن آن است. 👈رفتن روح در قالب تن حکایت از ترکیب میان آن دو میکند. 👈رفتن روح در قالب بدن حکایت از زمانی و مکانی بودن آن میکند. 👈دخول روح در بدن و خروج آن در هنگام وفات دلالت بر حرکت و انتقال میکند. در این باب (تغیّر، تجزی و محدودیت ما سوی الله) احادیث فراوانی وجود دارد که دلالت بر حدوث و دارا بودن صفات مادی برای غیر خدا دارد و یا به دلالت مطابقی یا التزامی بر عدم تجرد غیر خداوند اذعان دارد که به اختصار به ذکر حدیث نورانی از آقا جوادالائمه علیه السلام بسنده می کنیم: «أَنَّ مَا سِوَى اَلْوَاحِدِ مُتَجَزِّئٌ وَ اَللَّهُ وَاحِدٌ لاَ مُتَجَزِّئٌ وَ لاَ مُتَوَهَّمٌ بِالْقِلَّةِ وَ اَلْكَثْرَةِ وَ كُلُّ مُتَجَزِّئٍ أَوْ مُتَوَهَّمٍ بِالْقِلَّةِ وَ اَلْكَثْرَةِ فَهُوَ مَخْلُوقٌ دَالُّ عَلَى خَالِقٍ»2⃣ امام جواد علیه‌السلام فرمودند: «غیر از خدای واحد همه چیز (مثل روح، عقل، ملائکه و...) دارای اجزا است و خداوند واحد احد است نه جزء دارد و نه قابل تصور و توهم به کمی و زیادی می باشد . هر چیز متجزی و قابل تصور به کمی و زیادی مخلوق است و دلیل بر وجود خالق خود می باشد.» 📚منابع: 1⃣مجمع البیان ج۶ ص۵۱۶/فضل بن حسن طبرسی/ناشر:ناصر خسرو/تهران۱۳۷۲ 2⃣الکافی ج۱ ص۱۱۶/محمد بن یعقوب کلینی/ناشر:دارالکتب الاسلامیة/تهران السلام https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d