33 3⃣ 🔸از آنچه گذشت صغرای برهان حدوث ثابت شد و آن اینکه حیات و هستی در عالم ماده حادث است و ذاتی این عالم نیست. با ضمیمه ➕کردن صغری به این اصل بدیهی عقلی که هر امر غیر ذاتی نیازمند علت است، نتیجه می گیریم که هر حادثی نیازمند یک محدث و خالق است. حال این سؤال ❓مطرح می شود که محدث این عالم ماده چه بوده که جواب از دو حال خارج نیست یا خودش بوده یا غیر خودش. 👈فرض اول باطل است زیرا این عالم قبل از حدوث و ایجاد فاقد حیات و هستی بوده و محال است فاقد چیزی بتواند معطی و اعطا کننده آن چیز باشد. 👈پس راه دیگری نیست جز قبول جواب دوم و اینکه در اینجا موجودی ماوراء عالم ماده وجود دارد که حیات و هستی را به این عالم عطا کرده. 🔹نکته:نتیجه برهان حدوث، اثبات یک خالق غیر مادی برای این عالم مادی است اما اینکه آن محدث، خودش ممکن است یا واجب، حادث است یا قدیم، نیازمند رجوع به برهان امکان و وجوب و امتناع دور و تسلسل است.[1] 1⃣. جهان متغیر و متحول است. 2⃣. آنچه متغیر و متحول است، حادث است. 3⃣. پس جهان حادث است. 4⃣. هرچه حادث است به پدیدآورنده نیاز دارد. 5⃣.پس جهان به پدیدآورنده نیازدارد.[2] [1] 📙 برگرفته از کتاب محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 32 [2] 📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، ص 57 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee