یک_سوال_یک_پاسخ_غدیر (بخش دوم)
سوال:
⁉️در تاریخ آمده است که علی علیه السلام در خانه خدا بدنیا آمده است و در آن زمان همه به بت پرستی مشغول بودند. پس علی علیه السلام در بت خانه بدنیا آمده است؟ یا چرا مادر علی به بت خانه پناه می برد؟ یا این که بت ها معجزه ای داشتند که علی در آنجا بدنیا آمده است؟ اگر در بت خانه بدنیا آمده است چرا این راجز فضائل علی بدنیا آمده است واگر این که خلیفه اول و دوم و سوم و بقیه اصحاب و پیغمبر چنین نبوده است؟
📋پاسخ: قسمت دوم
خلاصه این که امیر مومنان (علیه السلام) حقیقتا در بت خانه به دنیا نیامدند، بلکه در اوّلین قبله گاه و اَمن ترین حرم الهی دیده به جهان گشودند و هیچ گونه چشم داشتی از بت ها نداشته اند، بلکه مانند پدران پاکش هیچ گاه بر بتی تعظیم و سجده نکرد و از همان دوران کودکی از اصنام بی زاری می جست.
همچنین باید توجّه داشت که خداوند دارنده همه تفضّل هاست «إِنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ» (۴) و به هر کسی که بخواهد از فضلش می دهد، چنانچه فرمود:
«یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظیم» (۵)
رحمت خود را به هر کس که بخواهد مخصوص مى گرداند، و خداوند داراى بخشش بزرگ است.
و امّا این که حضرت فاطمه بنت اسد (علیها السلام) به کعبه پناهنده می شود، نه به خاطر این است که ایشان مثل سائر بت پرستان اعتقادی به اصنام داشته اند، بلکه از این رو بوده است که او همچون پدران و اجداد و شوهرش یکتاپرست بوده است. شاهد این مسأله این است که وقتی نزدیک کعبه آمد، به خدا عرض کرد:
«رَبِّی إِنِّی مُؤْمِنَهٌ بِکَ وَ بِمَا جَاءَ مِنْ عِنْدِکَ مِنْ رُسُلٍ وَ کُتُبٍ وَ إِنِّی مُصَدِّقَهٌ بِکَلَامِ جَدِّی إِبْرَاهِیمَ الْخَلِیلِ (عَلَیهِ السَّلَامُ) وَ إِنَّهُ بَنَى بَیْتَکَ الْعَتِیقَ فَبِحَقِّ الَّذِی بَنَى هَذَا الْبَیْتَ وَ بِحَقِّ الْمَوْلُودِ الَّذِی فِی بَطْنِی لَمَّا یَسَّرْتَ عَلَیَّ وِلَادَتِی».
بار خدایا! من به تو و کتاب هایی که فرو فرستاده ای و پیامبرانی که برانگیخته ای ایمان دارم و سخن جدّم ابراهیم خلیل (علیه السلام) را تصدیق می کنم. همو که خانه ی کهن تو را برپا داشت. پس به حقّ آن که این خانه را برپاداشت و به حقّ طفلی که در شکمم دارم، این زایمان را بر من آسان گردان! (۸)
📚منابع:
۴. آل عمران: ۷۳
۵. همان: ۷۴
۶. الأنبیاء : ۱۰۷
۷. البقره: ۲۵۳
۸. الأمالی (للصدوق)، النص، ص: ۱۳۲ . الأمالی (للطوسی)، النص، ص: ۷۰۷ و ۷۰۶ . بشاره المصطفى لشیعه المرتضى (ط - القدیمه)، ج۲، ص: ۸ . کشف الغمه فی معرفه الأئمه (ط - القدیمه)، ج۱، ص: ۶۰