۵-لزوم شناخت دشمن و تدارك و مهیا شدن برای مقابله و دفاع در برابر مهدی ستیزان پس از شناخت و درك وجود دشمنان و معاندان در برابر مفهوم مهدویت و اسلام و آگاهی از فعالیت‌ها و تلاش‌های آنان در جهت تخریب فرهنگ مهدویت، آنچه از نظر عقل و دین اسلام لازم و حقیقی است؛ لزوم شناخت دشمن و تدارك و مهیا شدن برای مقابله و دفاع در برابر، آن است. بدین‌سان به منظور ایجاد آگاهی و بیداری در تمامی انسان‌ها نسبت به نیاز به امام، نخست بایستی با استفاده از ابزارهای کارآمد‌، به تبیین ضرورت نیاز به امام و بی‌مانندی آن پرداخت و دوم آنکه نقد و بررسی جریان و نظام‌های مدعی نجات بشریت، زمینه پذیرش حكومت طیبه مهدوی را بیشتر فراهم می‌آورد.  ایجاد آگاهی و بیداری‌ مسلمانان و شیعیان نسبت به حقیقت و ماهیت دشمنان اسلام و مهدی‌ستیزان پس از شناخت ماهیت دشمن و روش‌ها و اهداف آن ضروری است. بنابراین لازم است تا با ارائه معارف مهدویت به دور از خرافه‌پرستی و بدعت‌گذاری، در اندیشه مسلمین و ارائه آن به زبان جهانی و روزآمد، مسلمانان و به ویژه شیعیان را نسبت به حقیقت و ماهیت چالش مهدویت آگاه ساخت. ۶-معاد باوری اندیشمندان و عمل‌گرایی خالصانه با تکیه بر اندیشه معاد و توجه به تداوم بشریت در دنیای دیگر، می‌توان فارغ از فتنه‌ها و فساد‌انگیزی‌های دجال و دجال‌ها ره پویید و به اردوی خداباوران و مهدی‌یاوران جهان رسید. ۱۱ صحبت را با مرور بیانات ارزشمند رهبر حکیم انقلاب حفظه الله تعالی درباره مفهوم شگرف انتظار ادامه دهیم؛ معظم له در ۱۸ تیرماه سال ۹۰ می فرمایند: «انتظار از آن کلیدواژه های اصلی فهم دین و حرکت اساسی و عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است؛ انتظار یعنی ترقّب؛ یعنی مترصد یک حقیقتی که قطعی است، بودن ... این انتظار را بشریت نیاز دارد و امت اسلامی به طریق اولی نیاز دارد، این انتظار تکلیف بر دوش انسان می گذارد ... وقتی بناست که در دوران منتظَر، عدل باشد، حق باشد، توحید باشد، اخلاص باشد، عبودیت خدا باشد، ما که منتظِر هستیم باید خودمان را به این امور نزدیک کنیم ... یکی از خصوصیاتی که در حقیقت انتظار گنجانده شده است، این است که انسان به وضع موجود، به اندازه پیشرفتی که امروز دارد، قانع نباشد ... .» همچنین بیانات دیگر ایشان در ۲۷ مرداد ماه ۸۷ نشان می دهد که معنای انتظار، انتظار حرکت است و نه انتظار سکون؛ به بیان دیگر، انتظار یک نوع کسب آمادگی است و این آمادگی را باید در وجود خودمان و در محیط پیرامون خودمان حفظ کنیم. ۱۲