پاسخ به شبهه گاهی اوقات ممکن است برخی افراد بر زیارت عاشورا اشکال وارد کنند که اگر این حدیث کلام الهی است برای چه برخی عبارات در آن بیان شده که با الهی بودن این کلام سنخیت ندارد؟ مگر می‌شود خداوند متعال خودش به خودش بگوید اللهم خص انت اول …؛ به این معنا که خدایا اولین ظالم را از ناحیه من از رحمت خود محروم کن. یا مگر می‌شود خداوند بیاید بگوید اللهم لک الحمد حمد شاکرین…؛ با این معنا که بارالها حمد و سپاس برای توست. بنابراین با توجه به این عبارات نمی‌توان زیارت عاشورا را قدسی و کلام الهی دانست! پاسخ این سوال و شبهه نیز بسیار روشن و واضح است چرا که سخنانی شبیه به این کلام در قرآن مجید نیز بیان شده یا حتی در نماز نیز چنین بیاناتی وجود دارد مانند قسمتی از نماز که می‌گوئیم ایاک نعبد و ایاک نستعین؛ مگر می‌شود خداوند به خودش بگوید فقط تو را می‌پرستم و تنها از تو یاری می‌خواهم؟ خداوند چنین مطالبی را در آیات و روایات خطاب به مردم مطرح می‌کند تا آنان یاد بگیرند چگونه با خداوند سخن بگویند. بنابراین زیارت عاشورا حدیثی قدسی است و عالی‌ترین بیانات تربیتی در آن نهفته شده است