❌ شبهه ۸۲۵ هنوز مشخص نشده که سوختن ستمگر در دوزخ آن دنیا چه سودی برای مردم ستم دیده‌ی این دنیا دارد! نیچه 🆔 @shobhe_shenasi ✅ پاسخ ✍ حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم 🔹 اگر واقعاً نیچه سخن فوق را گفته باشد، حق دارد، چون با دینی مواجه بوده که ظلم پذیری را تجویز می‌کند و مجازات ظالمین را به دنیای دیگر حواله می‌کند!! (از مهمترین آموزه‌های مسیحیت این است که اگر کسی به طرف راست صورتت سیلی زد، طرف چپ را برای سیلی خوردن به طرفش بگیر و به حساب خدا بگذار!) اما در اسلام به هیچ عنوان ظلم‌پذیری مجاز نیست و حتی ظلم پذیر در ظلم ظالم، شریک دانسته شده است. ( مثلاً پيامبر اعظم ص می‌فرماید: اِسْتَعيذوا بِاللّه ... مِنْ اَنْ تَظْلِموا اَوْ تُظْلَموا؛ به خدا پناه ببريد از اين كه ظلم كنيد و يا زير بار ظلم برويد. نهج الفصاحه، ح ۲۷۸) در آموزه‌های اسلامی، به هر شکل ممکن باید از ستمگری جلوگیری کرد و اگر ظلمی اتفاق افتاد، نه در آن دنیا بلکه در همین دنیا ستمگر را مجازات کرد. اما اینکه ستمگر در آن دنیا می‌سوزد، برای نفع و سود ستم‌دیده نیست، بلکه نتیجه‌ی طبیعی عمل ظالم است، همانند اتفاقی که برای کسی که «سَم» خورده است، می‌افتد؛ کسی او را مجازات نکرده، بلکه نتیجه‌ی طبیعی رفتار خود شخص است. بنابراین مجازات اخروی مانند مجازات‌های دنیا نیست (که مثلاً دزدی را به زندان می‌افکنند تا از ارتکاب مجدد جرم جلوگیری شود؛ یا درس عبرتی برای دیگران شود؛ یا باعث خشنودی فرد ستم‌دیده شود)، خیر، مجازات اخروی (همانند پاداش بهشتی) صورت باطنی و حقیقی اعمال خود انسان است که به آن «تجسم عمل» گفته می‌شود. ــــــــــــــــ 🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش... 👈پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 🆔 @shobhe_shenasi