❌ شبهه ۹۴۹ اینک به بهانۀ مطرح شدن نام مقدس اردبیلی (محقق اردبیلی) سری به موضوع همیشه‌داغِ خودمان حجاب و روسری می‌زنیم و سخن متفاوتی از همو در همین باره را می‌خوانیم: «و لولا خوف الاجماع المدعی لامکن القول باستثناء غیرها [أی: غیر الوجه والکفین والقدمین] من الرأس و مایظهر غالباً ایضا، فتامل...» (اگر ترس از اجماعِ ادّعایی! نبود علاوه بر"وجه و کفّین و قدمین" همچنین "سر" و "سایر قسمت‏هایی که غالباً [بنا به عادت رایج زنان] پیدا و برهنه هستند [مانند: گردن، سینه، بازو و ساق پا که قبلاً آوردم]" را نیز از لزوم پوشش استثناء می‌‏کردم). (خلاصه شده از کانال بازنگری به مدیریت ترکاشوند) 🆔 @Shobhe_ShenaSi ✅پاسخ حجت الاسلام دکتر قربانی مقدم 🔹برخلاف ادعای شبهه افکن مرحوم محقق اردبیلی نه تنها مخالف وجوب حجاب نیست بلکه پوشاندن دست و صورت نیز را واجب می داند. توضیح اینکه دو نوع پوشش مطرح است: پوشش هنگام نماز و پوشش در برابر نامحرم 🔹مرحوم اردبیلی درباره این دو نوع پوشش مینویسد: «و اما عورة المرأة فلا خلاف في كون كلها عورة: يجب سترها في الصلاة مطلقا، عدا الوجه و الكفين و القدمين، و في غيرها من الأجنبي ... واما ستر هذه الأشياء في غير الصلاة ، سيجي‌ء البحث عنه في النكاح ... واما حال الصلاة ... (مجمع الفائده و البرهان محقق أردبيلي ج 2 ص 104) یعنی: اما محل پوشش زن اختلافی نیست که محل پوشش زن تمام بدن اوست. بنابراین در نماز تمام بدن غیر از صورت، کف دست و قدمین و در غیر نماز در برابر نامحرم تمام بدن را باید بپوشاند. بحث از پوشش زن در برابر نامحرم در بحث ازدواج خواهد آمد اما درباره مقدار پوشش در هنگام نماز ...» 🔹ایشان در ادامه به بیان روایات در این مورد می پردازد و نهایتاً نتیجه می گیرد: ولولا خوف الإجماع المدعى لأمكن القول باستثناء غيرها من الرأس وما يظهر غالبا أيضا. (همان ص 105) بنابراین جمله ای که شبهه افکن به دنبال آن است تا عدم وجوب پوشش را برای زن اثبات کند، مربوط به نماز است. که در همان نیز فتوای به جواز نمی دهد بلکه در حد احتمال آن را مطرح می کند و در ادامه احتمالات دیگری مانند اختصاص این حکم به کنیزان یا دختران نابالغ را نیز مطرح می کند. روایاتی هم که در این باره ذکر می کند (و خود شبهه افکن نیز به برخی از آنها اشاره کرده) همه در مورد نماز است. مانند این روایت: (والمرأة تصلى في الدرع والمقنعة إذا كان الدرع كثيفا؛ زن باید در لباس و مقنعه نماز بخواند به شرط آنکه لباس ضخیم باشد [اگر ضخیم نباشد باید چادر نیز استفاده کند]) (همان ص 104) 🔹مرحوم مقدس اردبیلی در کتاب تفسیری خود یعنی زبده البیان نیز سخن زمخشری که وجوب پوشش صورت را قبول ندارد را نقل و سپس سه اشکال به آن وارد می کند. البته ایشان نتیجه گیری نهایی را به همان کتاب فقهی خود یعنی مجمع الفائده و البرهان موکول می کند و همانگونه که گذشت ایشان محل پوشش زن در برابر نامحرم را تمام بدن زن می داند. تنها چیزی که هست در مورد ستر صلاتی (پوشش در هنگام نماز) چند احتمال مطرح می کند که در بالا ذکر شد. 👈 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06