❓سؤال : خداوند در قرآن كريم خانه را بهترين مكان براى زن، معرفى كرده است پس چرا علما و مراجع تقليد، به زنان اجازه مى‏دهند در فعاليت‏هاى سياسى - اجتماعى و سازندگى در جامعه شركت كنند؟ ✅ پاسخ: خداوند متعال در قرآن كريم به زنان پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) مى‏فرمايد: و قرن فى بيوتكن و لا تبرجن تبرج الجهليه الاولى‏ در خانه‏هاى خود بمانيد و همچون دوران جاهليت نخستين (ميان مردم) ظاهر نشويد. 🔘اين فرمان در نگاه اول متوجه زنان پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) است؛ ولى در واقع امرى كلى و دستورى براى همه زنان است. 🔘اين فرمان الهى (ماندن در خانه) را بايد كنار ديگر عبارت‏هاى آيه بررسى كرد. 🔘 خداى متعال پس از اين دستور مى‏افزايد: مانند جاهليت نخستين ميان جمعيت ظاهر نشويد و اندام و وسايل زينتى خود را در معرفى تماشاى ديگران قرار مدهيد؛ چرا كه زنان در عصر پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) (دوران جاهليت) به نقل از تاريخ شناسان، حجاب مناسبى نداشتند و دنباله سرپوش‏هاى خود را عقب مى‏انداختند؛ به گونه‏اى كه گلو و قسمتى از سينه، گوشواره و برخى زينت‏هاى آنان در معرض ديد قرار مى‏گرفت‏ 🔘آنان خودشان را زينت مى‏كردند و با آرايش كامل در مجالس مردان حاضر مى‏شدند. مجالسى كه ضوابط و معيارهاى اخلاقى در آن رعايت نمى‏شد. 🔘 بنابراين معناى آيه اين نيست كه زنان نبايد از منزل خارج شوند يا در امور اجتماعى دخالت كنند؛ زيرا چنين منع كلى و مطلقى از سيره پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) فهميده نمى‏شود. 🔘در تاریخ اسلام، زنان بزرگى بوده‏اند كه بر اساس مقتضيات زمان، در مسائل اجتماعى دخالت داشته‏اند. حضرت زهرا (عليها السلام) در دفاع از حقوق خود، در جمع مهاجرين و انصار از پس پرده، خطبه غرايى ايراد فرمودند كه در تاريخ ثبت است‏ حضرت زينب كبرى (عليها السلام) در جريان كربلا حضور داشت و خطبه‏هاى آتشين او نيز بر تارك تاريخ، جاويدان خواهد درخشيد و حركت‏هاى بزرگ اجتماعى آنان را همواره به يادگار خواهد داشت‏. 🔘مراجع تقليد نيز با توجه به حفظ عفت زنان كه فلسفه اصلى ماندن زنان در خانه است، اجازه خروج آنان را داده‏اند؛ يعنى اجازه آنان در ورود زنان به مسائل اجتماعى، همراه شرايطى است كه بايد رعايت شود. 📚 زن از زبان قرآن: پاسخ‌های قرآنی به مهم‌ترین پرسش‌ها درباره جایگاه زن مؤلف: مرکز فرهنگ و معارف قرآن @shohada_hejab