❓سؤال :
خداوند در قرآن كريم خانه را بهترين مكان براى زن، معرفى كرده است پس چرا علما و مراجع تقليد، به زنان اجازه مىدهند در فعاليتهاى سياسى - اجتماعى و سازندگى در جامعه شركت كنند؟
✅ پاسخ:
خداوند متعال در قرآن كريم به زنان پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) مىفرمايد:
و قرن فى بيوتكن و لا تبرجن تبرج الجهليه الاولى
در خانههاى خود بمانيد و همچون دوران جاهليت نخستين (ميان مردم) ظاهر نشويد.
🔘اين فرمان در نگاه اول متوجه زنان پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) است؛ ولى در واقع امرى كلى و دستورى براى همه زنان است.
🔘اين فرمان الهى (ماندن در خانه) را بايد كنار ديگر عبارتهاى آيه بررسى كرد.
🔘 خداى متعال پس از اين دستور مىافزايد: مانند جاهليت نخستين ميان جمعيت ظاهر نشويد و اندام و وسايل زينتى خود را در معرفى تماشاى ديگران قرار مدهيد؛ چرا كه زنان در عصر پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) (دوران جاهليت) به نقل از تاريخ شناسان، حجاب مناسبى نداشتند و دنباله سرپوشهاى خود را عقب مىانداختند؛ به گونهاى كه گلو و قسمتى از سينه، گوشواره و برخى زينتهاى آنان در معرض ديد قرار مىگرفت
🔘آنان خودشان را زينت مىكردند و با آرايش كامل در مجالس مردان حاضر مىشدند. مجالسى كه ضوابط و معيارهاى اخلاقى در آن رعايت نمىشد.
🔘 بنابراين معناى آيه اين نيست كه زنان نبايد از منزل خارج شوند يا در امور اجتماعى دخالت كنند؛ زيرا چنين منع كلى و مطلقى از سيره پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) فهميده نمىشود.
🔘در تاریخ اسلام، زنان بزرگى بودهاند كه بر اساس مقتضيات زمان، در مسائل اجتماعى دخالت داشتهاند. حضرت زهرا (عليها السلام) در دفاع از حقوق خود، در جمع مهاجرين و انصار از پس پرده، خطبه غرايى ايراد فرمودند كه در تاريخ ثبت است
حضرت زينب كبرى (عليها السلام) در جريان كربلا حضور داشت و خطبههاى آتشين او نيز بر تارك تاريخ، جاويدان خواهد درخشيد و حركتهاى بزرگ اجتماعى آنان را همواره به يادگار خواهد داشت.
🔘مراجع تقليد نيز با توجه به حفظ عفت زنان كه فلسفه اصلى ماندن زنان در خانه است، اجازه خروج آنان را دادهاند؛ يعنى اجازه آنان در ورود زنان به مسائل اجتماعى، همراه شرايطى است كه بايد رعايت شود.
📚 زن از زبان قرآن: پاسخهای قرآنی به مهمترین پرسشها درباره جایگاه زن
مؤلف: مرکز فرهنگ و معارف قرآن
@shohada_hejab