╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮
𑁍▹
@Quran124 ◃𑁍
╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┅╯
🌸
شبیه ترین مردم به رسولالله ص
🎙استاد
صادقزاده
🌸 امام حسین ع وقتی میخواستند فرزند بزرگوار و پسر رشیدشان، حضرت علیاکبر ع را به میدان بفرستند، به خدای متعال عرضه داشت:
اللّـٰهُمَّ اشْهَدْ:
[خدایا گواه و شاهد باش. ]
فَقَدْ بَرَزَ اِلَيْهِمْ غُلامٌ:
[
پسر رشیدی از فرزندان من به میدان مبارزه با آنها میرود و بر آنها حملهور میشود.]
اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسولِكَ: [۱]
[
که شبیهترین مردم از نظر خلقت، منش و منطق به رسولالله ص است.]
🌸 شاید این تعبیر، رساترین
تعبیر در عظمت شخصیت حضرت علیاکبر ع است.
تاریخ خلقت، انسانی عظیمتر از رسولالله ص ندیده است و در همهی ابعاد
وجودی، در معرفت،
کمالات وجودی، اخلاق، فضائل و مکارم اخلاقی و رفتار و کردار، اشرف خلایق، وجود مقدّس خاتمالنّبیّین، محمّد مصطفی ص است؛ بهگونهای که قرآن خُلق ایشان را تمجید کرد:
اِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ.[۲]
بحثهایی وجود دارد مبنی بر اینکه
1⃣ جنبهی
خلقت جسمانی هر شخص، سهم خاصّی در استعداد کمالی او دارد و اگر وجود ما در
جنبهی پیکر جسمانی، اعتدال و تعادل را بهطور کامل نداشته باشد، این مرکب کشش اینکه ما بتوانیم پروازهایی را به اوج قلّههای بلند کمال انسانی داشته باشیم، ندارد.
🌸
بحث اعتدال جسم، جای خاصّی دارد و اشرف مخلوقات خدا، از لحاظ جسمی در اوج مرتبهی "اعتدال" است.
⬅️ امام حسین ع میفرمایند: علیاکبر ع «اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً»
یعنی از نظر
خلقت و آفرینش،💫
هم از
بُعد جسمی🌸
و هم از
بُعد روحی، 💫
شبیه به رسولخدا ص هستند.
یعنی از نظر همهی سرمایههایی که در آفرینش و
جنبهی تکوینی، چه
جنبههای روحانی و چه
جسمانی، به پیغمبراکرم ص عطا و عنایت شده است.
👈
امام معصوم بر این موضوع گواهی میدهند. یک ذرّه اغراق و زیادهگویی در آن نیست.
❌ اینگونه نیست که بگوییم فرزندشان بوده و علاقه و عشق پدر و فرزندی سبب شده است که العیاذبالله اغراق کنند. امام معصوم اهل اغراق نیست.
2⃣ از نظر
خُلق، حضرت فرمودند:
اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً؛ همان خُلقی که در پیغمبراکرم ص بود و قرآن آن را ستود،
اِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ،
🌸
در وجود حضرت علیاکبر ع به نحو کامل منعکس شده بود.
💫
خُلق، منش، سیرت و مکارم و ملکات اخلاقی هم در وجود ایشان در اوج است.
3⃣
مَنْطِقاً. یک معنای منطق سخن گفتن و سخنوری است.
ائمّه ع فرمودند:
نَحْنُ اُمَراءُ الْکَلامِ [۳]
اهلبیت علیهمالسّلام امیران سخنوری هستند و پیغمبر ص اشرف و افضل از همهی آنها میباشند.[۴]
منطق شامل هر دو بعد سخن گفتن، یعنی
👈 فنّ
سخنوری
👈 و محتوای سخنی که شخص میگوید، میشود. یعنی هم معارفی که از دهان گوینده بیرون میآید.
👈 و هم ادبیّات و شیوه و فنّ سخنوریای که او در انتقال معارف و حقایقی که اظهار میکند، بهکار میگیرد.
اینها در رسولاکرم ص در اوج است و حضرت اباعبدالله ع فرمودند:
علیاکبر از نظر منطق، شبیهترین مردم به رسولخدا ص است.
منطق را اگر بهمعنای استدلال و مبانی برهانی کلام هم بگیریم، یعنی شبیهترین شخص از نظر
👈
قدرت برهان، استدلال، تفکّر، منطق و عقلانیت به رسولخدا ص حضرت علیاکبر ع هستند.
_______________________
📚۱. علم الهدیٰ، اَمالیالمرتضی، ج ۲، ص ۱۰۳.
۲. سوره ی قلم، آیه ی ۴.
۳. سیّدبن طاووس، لهوف، ص ۱۱۳ و مجلسی، بحار، ج ۴۵، ص ۴۳.
۴.پیغمبراکرم ص افصح خلق بودند. منهای آیات قرآن که کلامالله است،
کلام خود رسولالله ص افصح کلمات است. مجموعهی سخنان و جملات کوتاه پیغمبر ص را که جمعآوری کردند، نامش را نَهجُالفَصاحَة گذاشتند.
〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰
تقدیمی👆 اندیشکده
"علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "
دانشگاه ملی جهاد مجازی"
❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀