‍ ╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮ 𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍 ╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┅╯ 🌸شبیه ترین مردم به رسول‌الله ص 🎙استاد صادقزاده 🌸 امام حسین ع وقتی‌ می‌خواستند فرزند بزرگوار و پسر رشیدشان، حضرت علی‌اکبر ع را به میدان بفرستند، به خدای متعال عرضه داشت: اللّـٰهُمَّ اشْهَدْ: [خدایا گواه و شاهد باش. ] فَقَدْ بَرَزَ اِلَيْهِمْ غُلامٌ: [ پسر رشیدی از فرزندان من به میدان مبارزه با آنها می‌رود و بر آنها حمله‌ور می‌شود.] اَشْبَهُ‏ النّاسِ‏ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسولِكَ: [۱] [که شبیه‌ترین مردم از نظر خلقت، منش و منطق به رسول‌الله ص است.] 🌸 شاید این تعبیر، رسا‌ترین تعبیر در عظمت شخصیت حضرت علی‌اکبر ع است. تاریخ خلقت، انسانی عظیم‌تر از رسول‌الله ص ندیده است و در همه‌ی ابعاد وجودی، در معرفت، کمالات وجودی، اخلاق، فضائل و مکارم اخلاقی و رفتار و کردار، اشرف خلایق، وجود مقدّس خاتم‌النّبیّین، محمّد مصطفی ص است؛ به‌گونه‌ای که قرآن خُلق ایشان را تمجید کرد: اِنَّكَ‏ لَعَلىٰ‏ خُلُقٍ‏ عَظِيمٍ‏.[۲] بحث‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه 1⃣ جنبه‌ی خلقت جسمانی هر شخص، سهم خاصّی در استعداد کمالی او دارد و اگر وجود ما در جنبه‌ی پیکر جسمانی، اعتدال و تعادل را به‌طور کامل نداشته باشد، این مرکب کشش اینکه ما بتوانیم پروازهایی را به اوج قلّه‌های بلند کمال انسانی داشته باشیم، ندارد. 🌸 بحث اعتدال جسم، جای خاصّی دارد و اشرف مخلوقات خدا، از لحاظ جسمی در اوج مرتبه‌ی "اعتدال" است. ⬅️ امام حسین ع می‌فرمایند: علی‌اکبر ع «اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً» یعنی از نظر خلقت و آفرینش،💫 هم از بُعد جسمی🌸 و هم از بُعد روحی، 💫 شبیه به رسول‌خدا ص هستند. یعنی از نظر همه‌ی سرمایه‌هایی که در آفرینش و جنبه‌ی تکوینی، چه جنبه‌های روحانی و چه جسمانی، به پیغمبر‌اکرم ص عطا و عنایت شده است. 👈 امام معصوم بر این موضوع گواهی می‌دهند. یک ذرّه اغراق و زیاده‌گویی در آن نیست. ❌ این‌گونه نیست که بگوییم فرزندشان بوده و علاقه و عشق پدر و فرزندی سبب شده است که العیاذ‌بالله اغراق کنند. امام معصوم اهل اغراق نیست. 2⃣ از نظر خُلق، حضرت فرمودند: اَشْبَهُ‏ النّاسِ‏ خَلْقاً وَ خُلُقاً؛ همان خُلقی که در پیغمبر‌اکرم ص بود و قرآن آن را ستود، اِنَّكَ‏ لَعَلىٰ‏ خُلُقٍ‏ عَظِيمٍ‏، 🌸در وجود حضرت علی‌اکبر ع به نحو کامل منعکس شده بود. 💫 خُلق، منش، سیرت و مکارم و ملکات اخلاقی هم در وجود ایشان در اوج است. 3⃣ مَنْطِقاً. یک معنای منطق سخن گفتن و سخنوری است. ائمّه ع فرمودند: نَحْنُ اُمَراءُ الْکَلامِ [۳] اهل‌بیت علیهم‌السّلام امیران سخنوری هستند و پیغمبر ص اشرف و افضل از همه‌ی آنها می‌باشند.[۴] ‌ منطق شامل هر دو بعد سخن گفتن، یعنی 👈 فنّ سخنوری 👈 و محتوای سخنی که شخص می‌گوید، می‌شود. یعنی هم معارفی که از دهان گوینده بیرون می‌آید. 👈 و هم ادبیّات و شیوه و فنّ سخنوری‌ای که او در انتقال معارف و حقایقی که اظهار می‌کند، به‌کار می‌گیرد. اینها در رسول‌اکرم ص در اوج است و حضرت اباعبدالله ع فرمودند: علی‌اکبر از نظر منطق، شبیه‌ترین مردم به رسول‌خدا ص است. منطق را اگر به‌معنای استدلال و مبانی برهانی کلام هم بگیریم، یعنی شبیه‌ترین شخص از نظر 👈 قدرت برهان، استدلال، تفکّر، منطق و عقلانیت به رسول‌خدا ص حضرت علی‌اکبر ع هستند. _______________________ 📚۱. علم الهدیٰ، اَمالی‌المرتضی، ج ۲، ص ۱۰۳. ۲. سوره ی قلم، آیه ی ۴. ۳. سیّدبن طاووس، لهوف، ص ۱۱۳ و مجلسی، بحار، ج ۴۵، ص ۴۳. ۴.پیغمبر‌اکرم ص افصح خلق بودند. منهای آیات قرآن که کلام‌الله است، کلام خود رسول‌الله ص افصح کلمات است. مجموعه‌ی سخنان و جملات کوتاه پیغمبر ص را که جمع‌آوری کردند، نامش را نَهجُ‌الفَصاحَة گذاشتند. ‎‎‎‎‎‎‌〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰 تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی" ❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀