هدایت شده از روشنا
⭕️ خیالتان راحت! همه اطلاعات شما دست ماست ▫️بسیاری از مخاطبان رسانه ملی این روزها مکررا نامی را می‌شوند که علی‌الحساب نه به‌واسطه کاربری‌اش به‌عنوان یک سامانه معرفی کالا و خدمات در کشور، شهرت یافته بلکه به‌واسطه تبلیغات عجیب و غریب تلویزیونی است که ملکه عذاب‌شان شده است. ▫️«بایا» که قرار است تبدیل به شبکه بزرگی برای فروش کالا و خدمات شود، از مخاطبانش می‌خواهد با طی کردن فرآیند پیچیده ثبت‌نام، اطلاعات شخصی و محصولات و خدمات خود را به بایا ارائه دهند تا این مجموعه، آنها را در معرض دید عموم قرار دهد. ▫️پلتفرم «بایا» هنوز شروع به‌کار نکرده، اما در فرایند ثبت‌نام پیچیده آن از تولیدکنندگان کالا و خدمات، ضمانت اجرایی یا وجه التزام، ضمانت‌نامه بانکی، اعتبارات اسنادی، اجاره‌نامه ملکی و... طلب کرده است. نکته جالب اینکه از تولید‌کننده و از کسب‌وکارهایی که می‌خواهند در بایا فعالیت کنند، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان بابت بررسی اولیه اسناد طلب می‌شود، اقدامی عجیب که در هیچ‌یک از پلتفرم‌های مشابه سابقه ندارد. ▫️این سامانه در فروش خدمات در بستر خود، ۳ تا ۶ درصد سود برمی‌دارد و در فروش کالا نیز بین ۱ تا ۵ درصد پورسانت را برای خود می‌داند، موردی که حاکی از گران‌تر بودن بایا در مقایسه با دیگر رقباست. ▫️ابهام بعدی پلتفرم مشتریان است، چرا که این سامانه همچنان پلتفرم حضور مشتریان را معرفی نکرده است. بنابراین با وجود ساعت‌ها تبلیغ در صداوسیما و شبکه‌های مجازی، این سامانه نه‌تنها آپشن‌های جدیدتری را تا به‌حال برای فروشندگان کالا و خدمات ارائه نکرده بلکه نسبت به دیگر رقبا گران‌تر و بدون پلتفرم فروش است؛ همچنین اشراف اطلاعاتی کامل از فروشندگان دارد! ▫️مالک این سامانه «شرکت دانش پارسیان» است که شرکتی دانش‌بنیان و مجری ۱۳ پروژه عمده ملی و کلان کشور از جمله طرح غربالگری مقابله با کووید-۱۹ بوده است. ▫️۱۴ فروردین‌ماه سال جاری بود که گزارشی در رسانه‌ها منتشر شد که از افشای اطلاعات هویتی ایرانیان و فروش آن در برخی سایت‌های خارجی و کانال‌های تلگرامی خبر می‌داد. این خبر که به‌صورت جدی تکذیب نشد مدعی بود که یکی از سامانه‌های وزارت بهداشت که در شرایط بحران کرونا راه‌اندازی شده، از دیتای ثبت‌احوال استفاده می‌کرده که این اطلاعات لو رفته است. ▫️آگهی تبلیغاتی «بایا» طی یک ماه اخیر از ۹ شبکه تلویزیونی شامل شبکه یک، دو، سه، شبکه تهران، آی‌فیلم، ورزش، نمایش، نسیم و تماشا پخش‌شده است. با توجه به نرخ‌های متفاوت و مختلف پخش آگهی در شبکه‌های مختلف و زمان پخش در شبانه‌روز، اگر نرخ پخش هر آگهی را به ازای هر ثانیه ۶ میلیون تومان در نظر بگیریم، این مبلغ در ماه چیزی حول‌وحوش ۵۸۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد شد! ▫️ با توجه به اینکه در صورت موفقیت طرح «بایا» این شرکت بین ۳ تا ۶ درصد از تبلیغات و فروش کالا و خدمات سود خواهد کرد، به نظر نمی‌رسد مالکان آن بتوانند این مبلغ یعنی ماهانه ۵۸۳ میلیارد تومان را برای تبلیغات در اختیار صداوسیما قرار دهند. تنها موضوع مبهمی که در اینجا می‌ماند، اینکه هزینه‌های تبلیغات بایا ممکن است در یک طرح مشارکتی بین صداوسیما و مدیران «بایا» سرشکن‌شده باشد. 🌓 روشنا 🆔 https://eitaa.com/roshana_ir 🆔 https://rubika.ir/roshana_ir