╭┅┈𑁍▹﷽ ◃𑁍╼┅╮
𑁍▹
@Quran124 ◃𑁍
╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯
⁉️
چرا از نظر امام کاظم (ع) محبوبترین چیزها نزدِ خدا "توحید" و مغبوضترین چیزها "کفر" است؟ [۱]
🎤
شرح دعای سریع الاجابه
🔸
توسّل به کسی که بابُالحوائج است ـ هم سببِ گشایش در امور و فَرَج در نفوس ـ
در مسیرِ استکمالِ انسانی میشود، و هم سببِ طُهر و طهارت از مطلقِ ناپاکیها ـ از بیماریهای ظاهری تا باطنی ـ
است، با تمامِ مراتبِ طهارتش.
🔸عید، عود به اصل است؛ و ولایت، اصلِ هر چیزی است؛ پس بالاترین عیدِ هر فردی وقتی است که مستغرق در ولایت باشد.
🔸آن امامِ هُمام ـ یعنی حضرتِ موسی ابن جعفر علیهماالسّلام ـ در ٱغاز دعایی که سریعُالاجابة است میفرماید:
اللّٰهُمَّ إِنِّى أَطَعْتُكَ فِى أَحَبِّ الْأَشْياءِ إِلَيْكَ وَهُوَ التَّوْحِيدُ، وَلَمْ أَعْصِكَ فِى أَبْغَضِ الْأَشْياءِ إِلَيْكَ وَهُوَ الْكُفْرُ"
🔸محبوبترین چیزها نزدِ خداوند برای اطاعتِ او "توحید" است، و مغبوضترین چیزها در معصیتِ او "کفر" است.
توحید، آشکار کردنِ حق ـ تبارک و تعالی ـ
در هر چیزی است؛ و کفر، پوشاندنِ او در هر چیزی.
🔸چیزی در عالَم نیست مگر اینکه قبل و بعد و ظاهر و باطنِ او نورِ خداست، و آن شئ جز نمودِ حق ـ تبارک و تعالی ـ شٲنیّتِ دیگری ندارد.
پس چون میخواهی خدا را به محبوبترین چیز نزدِ او اطاعت کنی ، همواره در هر چیزی خدا را مشاهده کن و استقلال را از هر چیزی ـ جز خداوند ـ
سلب کن و همه را فقرِ محض الیالله ببین.
🔸
کافر به حدود اشیاء، استقلال قائل میشود و اینگونه خدا را در هر چیزی انکار میکند ، لذا نامش را کافر نهادند، و معصیّتی نزدِ خدا بالاتر از این نیست که او را در مخلوقاتش نبینی؛ هر چند او ـ جَلَّ جَلالُه ـ
در عینِ اینکه در همه چیز ظاهر است ، از همهٔ مخلوقات و ممکنات بالاتر است، و این تمایز به سببِ احاطهٔ اطلاقیِ او بر هر چیزی است.
🔸
توحید با همهٔ عظمتش ـ که ظهورِ مطلقِ حق در مراتبِ علمی و عینی است ـ
نزدِ هویّتِ غیبیّه، اَحَبّالاشیاء است، یعنی ذاتِ حق متعال، اَعلی و اَشرف از توحید است؛ و توحید، شٲنِ اعظمِ اوست که عبارت از ظهور و سریانِ ذات در حدود و قیود است؛ از اینرو نامِ دیگرِ توحید را ولایت هم گفتهاند؛ منتها "توحید در قوسِ نزول است، و ولایت در قوسِ صعود"؛ امّا هر دو مساوقِ هماَند.
🔸در دایرهٔ صعود، انسان چون به توحیدِ مطلق برسد و نفسِ نفیساَش با نفسِ رحمانی متّحد گردد، این قربِ اطلاقی را ولایت میگویند؛
این همان است که از آن به "وحدت" تعبیر میشود.
🔸این همان است که امام حسنِ عسکری ـ علیهالسّلام ـ فرمودند:
"قَدْ صَعِدْنَا ذُرَى اَلْحَقَائِقِ بِأَقْدَامِ اَلنُّبُوَّةِ وَ اَلْوَلاَيَةِ".
فقط انسانِ کامل است که میتواند دو سرِ حلقهٔ هستی را به هم پیوند دهد، یعنی با قلبِ اَنوَرش ـ که اَجلیَ و اَشمَخ از همهٔ قلوب است و حتّی قلبِ او غیرِ قلوبِ دیگران است ـ
میتواند همهٔ کمالاتِ ظهوری را در قوسِ صعودیِ خودش به نحوِ اِجمالی و اِندِماجی در مرتبهٔ احدیّت مشاهده فرماید.
🔸محبوبترین چیزها نزدِ خداوند برای اطاعتِ او "توحید" است، و مغبوضترین چیزها در معصیتِ او "کفر" است. ـ علیهمالسّلام ـ
جمع شده است؛ لذا امروز تنها موحّدِ حقیقی، حضرتِ حجة ابن الحسن العسکری روحیفداه است.
🔸
موحّد کسی است که توحید و وحدت را باهم در نفسش پیاده فرماید، و کافر کسی است که با توحید و موحّد در عناد و جنگ باشد. بر پیشانیِ موحّد، نورِ ایمان مندرج است؛ و بر پیشانیِ کافر، کفر.
منبع --------------------
۱. کانال حیات طیبه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi