⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️دلیل
#شایعه_پروری شبکههای اجتماعی چیست؟ (بخش ششم)
🔶
#شایعات، اطلاعات یا اخباری هستند که
#صحت آنها تایید نشده است. به همین دلیل هنگامی که در دسترس مخاطب قرار میگیرند، گیرنده پیام نمیتواند درستی یا نادرستی آنها را تشخیص دهد
💠کارشناسان معتقدند پنج رویکرد حرفهای میتواند با نشر
#اطلاعات_نادرست در شبکههای اجتماعی
#مقابله کند:
1⃣چارچوب بندی و زبان اولیه بسیار مهم است. تحقیقات نشان میدهد اولین اطلاعاتی که منتشر میشود اهمیت زیادی دارد. طراحی جملاتی که برای انتقال اطلاعات به عموم به کار میرود، بسیار حیاتی و کلیدی است، زیرا خود میتواند به جای کنترل شایعه و ترس، به آن دامن بزند. وقتی یک
#منبع_رسمی میگوید: هنوز آمار دقیقی از کشته شدگان در دست نیست،
#شایعه_پردازان به راحتی بالاترین آمارها را تخمین میزنند و در شبکهها
#منتشر میکنند، اما اگر همین خبر در قالب «آمار کشته شدگان را به زودی اعلام میکنیم» عنوان شود، قطعا تاثیر مثبت بیشتری بر
#افکار_عمومی دارد.
2⃣
#اطمینان_نداشتن، جرقهای برای انفجار است.
#بیاعتمادی_مردم اغلب سبب میشود برای کسب اطلاعات بیشتر به منابع اطلاعاتی خودشان روی بیاورند. هر قدر
#منابع_رسمی و سازمانهای مطلع برای نشر
#اطلاعات_صحیح بیشتر دست دست کنند، و سیاست حبس اطلاعات در پیش بگیرند،
#شبکههای_اجتماعی برای
#نشر و
#بازنشر شایعات قدرت بیشتری پیدا میکنند. این شبکهها با
#شایعه، شکاف اطلاعاتی را پر میکنند که باید
#اخبار_موثق پر میکردند.
3⃣
#پایش_دقیق و
#تحلیلبهموقع شبکههای اجتماعی برای مقابله با شایعات اقدامی بسیار کلیدی است. بررسی دقیق و لحظه به لحظه آنچه در شبکههای اجتماعی رخ میدهد، سبب میشود در صورت انتشار اطلاعات نادرست، امکان تکذیب یا
#اصلاح_سریع آن وجود داشته باشد.
#تحلیل_به_موقع محتوای شبکهها
#بهترین_راهحل_دفاعی در برابر شایعات است، زیرا نشان میدهد
#شکاف_اطلاعاتی در کجاست و مردم به دنبال چه اطلاعاتی هستند؛ بنابر این، منابع رسمی به سرعت میتوانند
#نیازاطلاعاتیشهروندان را برطرف و شکاف به وجود آمده را پر کنند. مشکل معمولا از آنجا ناشی میشود که منابع رسمی اغلب،
#قدرت #محاورههای_عمومی در رسانههای بر خط (آنلاین) و شبکههای اجتماعی را نادیده میگیرند و از تاثیرگذاری آن غافل هستند.
4⃣
#تصاویر #بسیار_سریعتر از کلمات و متون
#نشر پیدا میکنند. منابع رسمی اطلاعات باید بدانند که تاثیرگذاری فرمتهای مختلف اطلاعات در شرایط مختلف، با یکدیگر متفاوت است.
#گزارشهای_تصویری غالبا تاثیر بیشتری بر افکار عمومی میگذارند و سریعتر از اطلاعات مکتوب، بازنشر پیدا میکنند. محتواهایی مانند عکس یا فیلم در شرایط بحرانی و خاص، عملکرد ویژهای دارند، زیرا میتوانند به طور مستند،
#شایعات را تکذیب کنند.
5⃣
#سواد_رسانهای، همواره از
#ملزومات_زندگی در دنیای رسانههای مدرن است.
#مردم، خبرنگاران و دولتمردان باید در این زمینه
#آموزش ببینند. کارشناسان حوزه ارتباطات معتقدند که
#واکنش_درست افکار عمومی و رسانهها در قبال
#شایعات، و موضعگیری صحیح سیاستمداران و دولتمردان در چنین شرایطی، در وهله نخست به
#میزان_آگاهی آنان از
#کارکردرسانههاینوین بازمی گردد.
🔷به ویژه،
#عموم_مردم که با کوچکترین خبر نامساعدی، دچار اضطراب و آشفتگی میشوند، باید بدانند
#هر_محتوایی در فضای مجازی، معتبر و
#قابل_اعتماد نیست. آنها باید
#منابع_خبری_رسمی و
#موثق را بشناسند و
#قدرت_تشخیص و
#تفکیک محتوای دروغ و راست را با مراجعه به این منابع پیدا کنند. سیاستگذاران و خبرنگاران نیز باید تدابیری بیاندیشند و منابع و مراجعی ایجاد کنند تا مردم در هنگام مواجهه با پیامهای مشکوک و غیر قابل اعتماد به آنها مراجعه کنند و
#حقیقت را بیابند.
#ادامهدارد...
منبع: وبسایت خبرگزاری صدا و سیما
#شایعات #شایعه #اطلاعات #اطلاعات_نادرست #اطلاعات_صحیح #منابع_رسمی #اخبار_موثق #افکار_عمومی #سواد_رسانه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi