☝️زیربنای هر اندیشه معنوی ایمان به خداست.
👌حداقل اثر ایمان به خدای عادل حکیم این است که یک مؤمن عادی مطمئن میشود که کار خوب و صفت خوب در نزد خدا از بین نمیرود
(اِنَّ اللهَ لایضیعُ اَجْرَ الْمُحْسِنینَ)
هر محرومیتی از این قبیل، نوعی بازیافت است.
✌️❌بشر واقعاً دو راه بیشتر ندارد: یا باید خودپرست و منفعتپرست باشد و به هیچ محرومیتی تسلیم نشود و یا باید خداپرست باشد
😊و محرومیتهایی را که به عنوان اخلاق متحمل میشود محرومیت نشمارد و لااقل جبرانشده بداند.
🤝انسانیت و گذشت و احسان اگر بر پایه تقوای الهی و طلب رضای الهی نباشد، بر پرتگاه خطرناکی است:
✨اَفَمَنْ اَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی تَقْوی مِنَ اللهِ وَ رِضْوانٍ خَیرٌ اَمْ مَنْ اَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی شَفا جُرُفٍ هارٍ[2].
آیا آن کس بهتر است که بنای کار خود را بر تقوا و رضای خدا قرار داد یا آن کس که بنای کار خود را بر لب پرتگاهی قرار داده که زیر آن خالی است و مشرف به سقوط است؟
♨️کسی که تکیهگاه اخلاق و شخصیتش غیر خدا باشد، مانند این است که بر پرتگاه مشرف به سقوطی گام برمیدارد، هر لحظه احتمال سقوط دارد.
✨مَثَلُ الَّذینَ اتَّخَذوا مِنْ دونِ اللهِ اَوْلِیاءَ کمَثَلِ الْعَنْکبوتِ اتَّخَذَتْ بَیتآ وَ اِنَّ اَوْهَنَ الْبُیوتِ لَبَیتُ الْعَنْکبوتِ[3].
مَثَل آنان که دوستان و سرپرستانی غیر خدا انتخاب کرده و به آنها اتکا کردهاند مَثَل عنکبوت و خانه عنکبوت است، سستترین خانهها خانه
عنکبوت است.
☝️این آیه ناظر به این است که غیر خدا را نمیتوان تکیهگاه عمل قرار داد؛ غیر خدا تکیهگاه قرار میگیرد اما سست و بیپایه است.
ادامه دارد.....
📚
#استاد_مطهری ، بیست گفتار ، ص 158الی 160 ✨
@shohda_shadat