🔴✅توطئه ی عثمانی ها برای کریدور شمال_جنوب قسمت دوم واقعیت ماجرا این است که همه چیز از آن جنگ بی خاصیت(قره باغ) آغاز شده است. الهام علی اف به استناد به یکی از مفاد صلحنامه ی جنگ دوم قرباغ (2020) می گوید ارمنستان متعهد شد که کریدور زنگزور را برای اتصال نخجوان به جمهوری باکو عملیاتی خواهد کرد اما وزیر امورخارجه ی ارمنستان در سفر امروز خود به تهران به این نکته اشاره کرده است که باکو از صحبت حکومت ارمنستان برای ایجاد راه ارتباطی بین نخجوان و جمهوری باکو از طریق سیونیک برداشت راه اندازی کریدور را داشته که ما این را رد می کنیم. مطمئنا خود همین صحبت های وزیر امورخارجه ی ارمنستان تنش های متعددی را با باکو به دنبال خواهد داشت. ترکیه و جمهوری باکو نه دغدغه ی اسلام دارند و نه دلشان به حال مسلمین و مومنین در جمهوری باکو می سوزد آن ها به دنبال کریدور شرق به غرب هستند تا دریای خزر و آسیای مرکزی را به مدیترانه متصل کنند و از این طریق بازار آسیای میانه را در دست بگیرند وبرای این امتیاز به کریدور نخجوان باکو از طریق سیونیک محتاج اند، طبیعتا کریدور شمال_جنوب و مشارکت ارمنستان در این کریدور مزاحم کریدور شرق به غرب ترکیه و باکو خواهد بود و علاوه بر آن اهمیت خط ریلی باکو_تفلیس_ترکیه را نیز به شدت کاهش خواهد داد و با آماده شدن کریدور ایران_عراق_سوریه ممکن است کشور هایی نظیر چین انتقال کالا های خود به اروپا را از طریق کریدور ایران_مدیترانه انجام دهند. درواقع موقعیت ژئوپولیتیکی ایران برای کریدور شمال_جنوب و شرق به غرب برای کشورهای ذی نفع که از آن بهره‌مند خواهند شد بسیار مناسب است این مساله برای ترکیه و جمهوری باکو سخت است و درحال سنگ اندازی برای اتصال زمینی ایران به روسیه هستند. خط ریلی جلفا_یراسخ_ایروان_تفلیس و بزرگراه مغری_یراسخ_ایروان (که قسمتی از آن از نواره ی خاک تازه آزاد شده ی جمهوری باکو می گذرد و البته جاده ی جایگزین به کمک ایران درحال مهیا شدن است) ارمنستان را از محاصره خارج خواهد کرد و البته حکومت باکو را از مسیر کریدور اخراج خواهد کرد. هیچ چیز نمی تواند اراده ی ایران را برای کریدور شمال_جنوب تغییر دهد. این کریدور زیرساخت های گسترده اقتصادی، جذب سرمایه های خارجی، قوت بخشی به قدرت بین المللی ایران و توسعه ی کشور را به دنبال خواهد داشت لذا هیچ عقب گردی از این کریدور به عمل نخواهد آمد. ✏️ ➖➖➖➖➖➖➖ @shomareshmakooszohor