⭐️هر كس بغض ابوطالب را داشته باشد کافر است 🔹ابومحمد سُفیان بن عُیینَة بن میمون هلالی (۱۰۷- ۱۹۸ق)، محدث و فقیه کوفی که بیش از هشتاد تن از تابعین را درک کرد و از آنها حدیث شنید. ابن عیینه مورد وثوق رجالیان و محدثان بوده و روایات او در صحاح سته و غیر آن وارد شده است. ▫️شافعي در مورد او می گوید : اگر مالک و سفیان بن عیینه نبودند علم اهل حجاز از بین رفته بود ➖عبدالرحمن مهدي : ابن عيينه اعلم مردم به حدیث حجاز بود ▫️ترمذي می گوید : شنیدم که بخاری می گفت : ابن عیینه نسبت به حماد بن زید احادیث بیشتری را حفظ داشت . ➖حرمله می گوید : شنیدم که شافعی می گفت : کسی را در تفسیر احادیث بهتر از ابن عیینه ندیدم 📖سير أعلام النبلاء - ط الرسالة : الذهبي، شمس الدين ج : 8 ص : 454 ♦️راغب اصفهاني در کتاب محاضرات الادباء می نویسد : 🔹سفيان بن عيينه می گوید : هر کس بغض ابوطالب را داشته باشد کافر است . 🔸از او سوال شد : به چه دلیل ♦️گفت : بخاطر اینکه پیامبر صلی الله علیه و اله او را دوست می داشت و برای همین خداوند فرمود : إِنَّكَ لاََ تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ [القصص/56] . (ای رسول ما، با آنکه تو هادی خلقی) چنین نیست که هر کس را تو دوست بداری هدایت توانی کرد لیکن خدا هر که را خواهد هدایت می‌کند و او به حال آنان که قابل هدایتند آگاه‌تر است. و هر كس بغض و دشمنی هر انکه رسول خدا او را دوست دارد ، داشته باشد پس او کافر است . 📖محاضرات الأدباء و محاورات الشعراء و البلغاء : الراغب الأصفهاني ج : 2 ص: 498 👈اقاي ابن عيينه يكي به نعل مي زند ، یکی به میخ . از یک طرف از ایه قران ثابت می کند که پیامبر صلی الله علیه و اله حضرت ابوطالب علیه السلام را دوست داشته است زیرا ایه 56 سوره قصص در مورد حضرت ابوطالب علیه السلام نازل شده است . از طرف دیگر می خواهد ثابت کند که پیامبر صلی الله علیه و اله نتوانسته حضرت ابوطالب علیه السلام را هدایت کند ؛ زیرا خداوند می فرماید : تو هر کسی راکه دوست داشته باشی نمی توانی هدایت کنی و هدایت فقط به دست خداست و از این ایه اثبات کند که ایشان هدایت نشده اند . 😳😳😳 ظاهرا این اقای مفسر سرشناس اهل تسنن به ایات دیگر قران توجهی ندارد . ▫️خداوند در ایه 89 سوره بقره کافران را لعن فرموده است . فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّـهِ عَلَی الْکافِرینَ [ بقره–۸۹] هنگامی که این کتاب، و پیامبری را که از قبل شناخته بودند نزد آنها آمد، به او کافر شدند لعنت خدا بر کافران باد.) ➖چگونه ممکن است پیامبر خدا صلی الله علیه و اله کسی را که خداوند او را لعن می کند ، دوست داشته باشد ؟ ▫️و يا در ایه 257 سوره بقره می فرماید : وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ [ بقره 257] آنان كه كافر شدند، يارانشان طاغوت است، آنان را از روشنايي به تاريكي ها بيرون مي‏برد. ➖اگر حضرت ابوطالب علیه السلام کافر باشد باید هر انکه او را دوست دارد طاغوت باشد و خداوند ایشان را از نور به تاریکی می برد . آیا واقعا می تواند به این امر در مورد رسول خدا ملتزم باشد ؟ ▫️دفاع حضرت ابوطالب علیه السلام و مراقبت و کفالت ایشان از رسول خدا صلی الله علیه و اله مورد اجماع فریقین است و هیچ کس نمی تواند منکر ان شود . خداوند در سوره نساء ایه 76 می فرماید : «الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ » [نساء/ 76] (كساني كه ايمان آوردند در راه خدا مي‏جنگند و كساني كه كافر شدند در راه طاغوت مي‏جنگند). ➖با توجه به اين ايه تكليف چیست ؟ ایا ابوطالب کافر بوده ، بنابر این در راه طاغوت نبرد کرده است ؟ آیا کسی هست که چنین کلامی از او صادر شود ؟ آیات بسیار زیادی در قران وجود دارد که می توان از ان برای ایمان ابوطالب استفاده نمود 〰️نتیجه گیری : بنابراین از جمع آیه مورد استشهاد ابن عیینه که شان نزول انک لاتهدی من احببت را حضرت ابوطالب می داند و ایات مورد استشهاد ما این گونه بر می اید : پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله جناب ابوطالب را دوست می داشتند و جناب ابوطالب توسط خدا هدایت شده اند . وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ @Sibtayn