🔔 تربیت محیطی ( قسمت دوم - تربیت عقلانی )
📚 در این بخش از تربیت محیطی می خواهیم به اهمیت تفکر و تعقل در تربیت در اطراف بپردازیم .
🔹 آدمی استعداد های گوناگونی دارد ، هر استعدادی در جای خود اهمیت دارد و باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد . اما یک استعداد یا به تعبیر دیگر (قوّه) در انسان هست که اگر شناخته و پرورده شود ، باقی استعداد ها تحت تسلط او به کار گرفته می شوند و آن ، استعداد " تفکر" است .
🔸 در ادیان گذشته توحیدی بحث از عقل و جایگاه و نقش به سزای آن در فهم دین همواره مورد توجه بوده است. خیلی از پیروان ادیان و بعضا روحانیون و مبلغین ادیان ، دین را به عنوان حقیقتی بر ضد عقل ذکر می کردند و عقل را یک وجود مزاحم در مسیر فهم دینی می دانستند .
🔹 از آن سو عده ای اصل و اساس در مسیر سعادت را عقل می دانستند این عده که اصطلاحا "ماتریالیسم " یا مادی گرا نامیده می شوند ، دین را " افیون توده ها "، بدین معنا که هرگاه بشر از پدیده ای مثل طوفان در دریا یا زلزله یا .. می ترسد ، توهم منجی او را آرامش میدهد و این توهم را میپرستند و نام خدا روی آن نهاده اند ، قلمداد می کردند و همه چیز را دور سر عقل می چرخاندند .
این اختلاف نظر ها در طول تاریخ اولا اهمیت بحث تعقل و تفکر در مسیر زندگی و سعادت را می رساند و ثانیا جایگاه مهم عقل در فهم دینی را به ما نشان می دهد . اگر عقل در سبک زندگی دینی ما نقشی نداشت ، پس چه معنا داشت مبلغین ادیان این همه از ورود عقل در قلمرو هندسه دینی بترسند ؟
📌 به نحو اختصار روشن شد که اساس تفکر دینی و سبک زندگی دینی متاثر از عقل است . حال این سوال مطرح می شود که آن نحوه تربیت و سبک زندگی که ما از آن بحث می کنیم به چه معناست ؟
#تربیت_محیطی
#قسمت_دوم
❇️
#سید_جعفر_دزفولیان
#با_ما_همراه_باشید 👇
https://eitaa.com/joinchat/655426363C36e2feb82c