✔️ گذری و نظری : محقق محترم حجة الاسلام آقای محمد سروش محلاتی در دیداری که با اعضای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها به بهانه روز وحدت حوزه و دانشگاه داشته اند چنین اظهار نظر کرده اند ؛ « حجاب حکم خدا هست و فتوای فقها هم هست ولی اصلا ظرفیت تبدیل شدن به قانون را ندارد. یکی از دلایلش این است که حجاب بر زنان مسلمان واجب است و بر غیر زن مسلمان واجب نیست و در جامعه اسلامی نمی‌شود زن مسلمان و غیر مسلمان را از یکدیگر تفکیک کرد. ∆ ملاحظه : # این که حجاب و عفاف امروز یک مساله بلکه معضل مهم اجتماعی است و ابعاد مختلف نظری عملی و اجرایی دارد مقوله ای جداست و حتی نحوه تلقی و تفاسی از آیات و روایات هم ممکن است متنوع باشد اما وقتی محقق محترمی اذعان دارد که حجاب هم حکم خداست و هم فقها به آن فتوا داده اند باید عنایت بفرماید که √ ذکر دلیل ذیل حکم بدان معناست که اگر دلیل نادرست و مخدوش باشد حکم هم متاثر خواهد شد . √ این که اقلیتی کمتر از یک درصد غیر مسلمان در کشوری با اکثریت قاطع مسلمان و حاکمیت اسلامی چگونه باعث می شود که از حکم خداوند صرف نظر کرد آیا مبنای فقاهتی دارد ؟ - آیا سیره پیامبر ص در مدینة النبی ص ، صرف نظر کردن از اجرای احکام الهی به خاطر وجود اقلیت اهل کتاب و غیر مسلم بوده است ؟ - آیا گوینده محترم در سایر موضوعات مثل منع دایر کردن مراکز قمار، مشروب فروشی ، روسپی خانه ها کازینوها، پارتی ها ، استخرهای مختلط و ..هم ناظر به اینکه تفکیک فروشنده ، مشتری و شارب خمر و.. به مسلم و غیر مسلم مشکل است همین مبنا را دارند ؟ √ این که برخی احکام مثل وجوب روزه مخاطب خاص دارد و ذوی الاعذار را شامل نمی شود آیا افطار آشکار و تجاهر به روزه خواری در ماه رمضان را نیز به دلیل عدم امکان تفکیک مکلفین و معذورین جایز می شمارند ؟ √ آیا این مبنای فقهی منجر به تعطیلی اکثریت قریب به تمام احکام دین نمی شود ؟ و.. √ نکته دیگر این که آیا خطابات شارع فقط مختص مشافهان ، حاضران معتنقان است ؟ به عبارتی آیا در قیامت غیر معتقدان بابت ترک فرائض و ارتکاب محرمات نباید پاسخ دهند ؟ √ از سویی آیا مسأله ای مثل حجاب ، صوم و..دو جنبه ای نیست ؛ به عبارتی آیا نمی شود جنبه فردانی و اجتماعی این پدیده را از هم تفکیک کرد و در بعد فردی کار فرد را به خدا و حساب یوم موعود واگذار نمود و بعد اجتماعی را به الزام حاکمیتی و قانونی سپرد ؟ خلاصه این که گذاره « مساله حجاب به رغم حکم خدا بودن و وجود فتوای فقها ، ظرفیت قانون شدن ندارد » خود اول بحث نیست ؟ # نکته جالب و عجیب آن است که از حاضران درخواست تبلیغ تشهیر و برجسته سازی شخصیت هایی را برای پیشبرد قرائت های خاص مورد نظر ایشان از احکام می نماید ! منتظر تکمیل و ارشاد این طلبه دانشجو از جانب صاحبنظران و ارباب فضل می مانم . هدانا الله جمیعا الی الرشاد . قاسم جعفری / معلم گروه فقه دانشگاه .۱۴۰۳.۹.۳۰ ✅https://eitaa.com/ghasemjafari✔️ @smj_abtahi