یارفیق من لا رفیق له: یارفیق من لا رفیق له: بحث قرائت درنماز تنها بیان با زبان نیست بلکه وصل شدن به معانی وتدبر دران ها وبهره بردن ازنورانیت ان می باشد. امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند هنگامی که بنده ای سوره فاتحه الکتاب وسوره پس ازان را بخواند خداوند به فرشتگان خود می فرماید: ایا این بنده من را نمی بینید که چگونه با قرائت سخن من لذت می برد ای فرشتگانم شما را گواه می گیرم که روزقیامت به او خواهم گفت که دربهشت من قرائت کن وبه رتبه های بالاتر برو البته باید توجه داشت که اصل این ارتقاء هنگام قرائت درنماز حاصل می شود وانچه دربهشت عنوان شده است ظهور این ترقی است زیرا قیامت ظرف ظهور دنیااست.(مستدرک الوسائل ومستنبط المسائل) بسم الله الرحمن الرحیم (به نام خدواند بخشنده ومهربان) بسم الله نشان بندگی خدا ووابستگی به اوست، امام صادق علیه السلام فرمود: بسم الله تاج سوره هاست نشانه امان ورحمت است 🌺الحمدالله رب العالمین (ستایش مخصوص پرودگاری است که جهانیان راپرورش می دهد.) حمد مخصوص خداست وغیر ازمدح است ومدح سپاس وتشکر ومخصوص بشر است حمدوستایش حقیقی فقط مخصوص خداوند است این قسمت ازایه غفلت ها را ازبین می برد ونعمتها رابه یاد می اورد ومارا متوجه ویاداور ربوبیت الهی می کند. 🌹الرحمن الرحیم (مهربان وبخشنده است) سایه رحمت عام او برسر همه گسترده است حتی رحمتش بیش وپیش ازغضب اوست. ازمظاهر رحمت الهی این است که حتی بدی هارا تبدیل به خوبی می کند. حتی تلخی ها وسختی ها وبلا درزندگی گونه های رحمت است تا انسان را ازخواب غفلت بیدار کند وهوشیار سازد . 🌹مالک یوم الدین( مالک روز قیامت است) خداوند متعال سرچشمه همه نعمت هاست وهم پشتیبان افراد نیکوکار وهم کارها بدو منتهی می شود. این قسمت ازایه انسان رابه یاد حسابرسی قیامت می اندازد تا به حساب انسان ها نرسیده اند انسان باید به حساب خود برسد. 🌹ایاک النعبد وایاک النستعین ( تنها تو را می پرستیم وتنها ازتو یاری می طلبیم) ثمره عقیده درمورد مبدا ومعاد واوصاف خداوند باید بندگی خالصانه واستمداد ازخداوند باشد نماز گزار حتی اگر تنها باشد این جمله را به صورت جمع می گوید تا خود را درمیان عبادت کنندگان قراد دهد شاید عبادت ناقص اومیان عبادت خالصان وابرومندان به حساب اید وقبول شود. 🌷اهدنا الطراط المستقیم( مارا به راه راست هدایت بفرما) درخواست هدایت راه راست درمسائل علمی وعملی واعتقادی زندگی وشناخت راه صحیح بسیار مهم ودرعین حال دشوار می باشد وقتی سخن از راه مستقیم است موضوع راه های غیر مستقیم نیز مطرح می گردد. راه های غیر مستقیم عبارت اند از راه هوسها هنگام غضب وشهوت ۲. راه هوس های دیگران ۳. راه افراط وتفریط ها ویک سونگری ها ۴. راه شیاطین وطاغوت ها ۵. راه دنیا طلبی ۶. راهی که انسان بی فکر وبدون مشورت برگزیده است. ۷. راه سلیقه ها وعادات نابه جا درکتاب بحار الانوار ۵۶ حدیث هست که دراین باره است وراه مستقیم ائمه اطهار واولیاءمعصوم وپیروان واقعی ان بزرگواران است. 🌹صراط الذین انعمت علیهم ( راه کسانی که نعمت به ان ها داده ای) کسانی که خداوند به ان ها نعمت داده ، همچون پیامبران. صدیقان، شهیدان وصالحان واینان چه نیکو رفیقانی هستند. درروایات متعددی مصداق شهدا صدیقین وصالحین را امامان معصوم معرفی شده اند.( بحارالانوار) که پیروی ازاین چهار گروه پیروی درفکر عمل واخلاق در زندگی ما می باشد. 🌹غیر المغضوب علیهم والضالین( نه راه انان که غضب شدگانند ونه راه گمراهان) نه راه فرعون ها وقدرت های معضوب نه راه قارون ها ونه راه داشمندان وعلمای بی عمل. مانند قوم یهود ،لوط منافقان، قاتلان. و منظور ازکسانی ک خداوند بران ها خشم گرفته است یهودیان بداندیش وگمراهان ،مسیحیان می باشند @smmdjk