بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ یادداشت امام جمعه رامسر درباره‌ی سخنان و فرموده‌های حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی حفظه‌الله در دیدار با رئیس جمهور محترم آقای دکتر پزشکیان 🔹 جایگاه عالمان دینى در جامعه بر اساس منابع و آموزه های دینی، وارثان انبیاء و امانتداران رسولان است؛ عالمان شیعه نقش مسئولیت‏ سرپرستى امت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله را بر دوش دارند. در اسلام عالمان دینى فقط نقش ناظر ندارند؛ آنها به عنوان مشعل‏هاى هدایت و ایثارگران جامعه، نقش عامل را ایفا مى‏کنند. لزوم رعایت مصلحت دین و مردم، مسئولیت ارشاد مردم و حاکمان و دولتمردان و همراهی با آنان در اموری که به سود اسلام و مسلمانان و بلاد اسلامی است و نهی و نقد در مفاسد از وظایف اصلی عالمان دین است که نه تنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی بلکه قبل از آن هم تاریخ به این مسئله گواهی می دهد. بر اساس این جایگاه است که مسئولین به ویژه مدیران طراز اول کشور مرتب با علمای قم و مراجع معظم تقلید دیدار می کنند. 🔹 در سفر اخیر رئیس محترم جمهور به شهر مقدس قم و دیدار با مراجع معظم، حضرت ایت الله جوادی آملی به دو حدیث نورانی از حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام اشاره کردند که بنابر فرمایش معظم له آقای دکتر پزشکیان هم به حمدالله تسلط و اشراف خوبی به نهج البلاغه و احادیث این امام همام دارند. شرح دو حدیث: 1. رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ، فَإِنَّ الشَّرَّ لاَ يَدْفَعُهُ إِلاَّ الشَّرُّ (حکمت 306 نهج البلاغه) امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه دستورى دفاعى و خاص را بيان كرده است: «سنگ را از همانجا كه آمده بازگردانيد، چراكه شر و بدى را جز با شر و بدى نمى توان دفع كرد» این حدیث سياسى-اخلاقى روش برخورد با متجاوز را نشان می دهد؛ امام عليه السّلام در باره دفع شرّ فرموده است: سنگ را به جائى كه آمده برگردانيد (بدى را به مثل خود كيفر دهيد) زيرا شرّ و بدى را جز شرّ از بين نبرد (اين در جائى است كه گذشت سود ندهد بلكه بر بدی بیافزايد، و در غير اين صورت باید گذشت نمود چنانكه امام عليه السّلام در مواضع بسيار به آن امر نموده است) همانند پاسخ های جمهوری اسلامی ایران در وعده صادق 1و2 و مانند آن به رژیم غاصب و متجاوز صهیونیستی که بدانند ما ابتدا به کسی سنگ پرتاب نمی‌کنیم اما اگر کسی به سوی ما سنگ پرتاب کرد سالم نمی ماند. 2. الْحَجَرُ الْغَصِيبُ فِي الدَّارِ رَهْنٌ عَلَى خَرَابِهَا! «سنگ غصبى در بناى خانه گروگان ويرانى آن است». حکمت 240 این حدیث، اخلاقی و براساس سنت های الهی است که به تعبیر قران کریم سنت های الهی غیر قابل تغییر است؛ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا (فاطر/43) وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا (فتح/23). مرحوم طبرسى در مجمع البيان از ابن عباس نقل مى کند: من از قرآن به خوبى استفاده کرده ام که ظلم و ستم خانه ها را ويران مى سازد. سپس به این آیه تمسک کرد: (فَتِلْکَ بُيُوتُهُمْ خَاوِيَةً بِمَا ظَلَمُوا إِنَّ فِى ذَلِکَ لاَيَةً لِّقَوْمٍ يَعْلَمُونَ)؛ «اين خانه هاى آن هاست در حالى که به دليل ظلم و ستمشان فرو ريخته؛ و در اين نشانه روشنى است براى کسانى که آگاه اند» مرحوم سيد رضى در ذيل اين کلام شريف ميگويد: اين سخن از پيامبر (صلي الله عليه و آله) نيز نقل شده و جاى تعجب نيست که هر دو کلام مانند هم باشند؛ زيرا هر دو از يک محل سرچشمه گرفته و ريزش هر دو از يک دلو بوده است». استفاده حضرت آیت الله جوادی آملی از این حدیث شریف برای هیئت دولت – و به تبع آن سراسرحکومت و دولت- نشانگر آن است که وجود یک عنصرفاسد و نامطلوب می تواند تمام نظام را منهدم کند و ویران سازد؛ اگر یک ساختمان تمام سنگ و آجر و ملاطش مباح و حلال باشد، فقط یک سنگ غصبی می تواند همه آن سرمایه ی حلال را ویران کند باید مواظب بود اگر تمام افراد و عناصر نظام اسلامی مؤمن، متعهد و متخصص باشند، فقط یک عنصر نامطلوب و فاسد برای ویرانی و سرنگونی یک دولت و حکومت کفایت می‌کند و متاسفانه تعداد عناصر نامطلوب و فاسد و نفوذی در دستگاه‌های مختلف کم نیستند و همین عناصر فاسد و نامطلوب که ظالمانه پست ها را اشغال کردند آینده نظام را با چالش جدی مواجه می کنند و خطر این آدم‌ها برای کشور و نظام از خطر موشک‌ها و سنگ‌هایی که دشمنان به سمت ما پرتاب می‌کنند بیشتر است. این حدیث دوم اگر به دقت مورد توجه قرار گیرد تن انسان را می‌لرزاند به همه هشدار می‌دهد ممکن است یک عنصر نامطلوب ثمره‌ی مجاهدت و ایثار میلیون ها انسان سالم و پاکیزه را هدر دهد و کشور را نابود کند. این حدیث شریف که هم مضمون با حدیث «الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم» است پیرو همان سنت های الهی است که قابل تغییر و تحول نیستند. فاعتبروا یا اولی الابصار محمود علیخانی کشکک @snjramsar