کسی که این ادعا را می‌کند، مشخص است که با ساختار مجلس آشنا نیست اما هنگامی که می‌گوید من به شفافیت اعتقاد دارم و آن را در مجلس پیگیری خواهم کرد، باید عملکردش را در مجلس ببینیم که اینکار را انجام داده یا خیر؛ اگر برخلاف وعده انتخاباتی برای آن تلاش نکرده بود، آن موقع باید حرف‌هایش دروغ تلقی شود. 🔹گاهی کسی مطالبه نمی‌کند و تا زمانی که مطالبه نباشد، دلیلی ندارد من جار بزنم رأیم الف یا ب بوده است اما گاهی از من می‌پرسند شما به استیضاح فلان وزیر رأی دادید یا ندادید که عمدتا این موضوعات پیچیده نیست و می‌شود نماینده با صراحت نظرش را بیان کند اما اینکه چرا بعضی از نماینده‌ها شفاف نظرشان را اعلام نمی‌کنند را نمی‌دانم. این به اعتماد عمومی ضربه می‌زند. 🔹نماینده‌ای که ادعاهایی خارج از اختیارات قانونی مجلس می‌کند، نماینده‌ای که در مورد موضوعات اجرایی صحبت و دخالت می‌کند مشخص است یکبار هم قانون مربوط به نمایندگان را در آیین‌نامه مجلس یا قانون اساسی مطالعه نکرده است. در تفکیک قوا کار اجرایی به‌طور مطلق جدا به دولت و کار تبیین و نظارت هم به‌طور مطلق جدا از دولت تعریف شده است. نماینده به هیچ عنوان نمی‌تواند کار اجرایی انجام دهد و همین‌که ادعا کرد بدانید که فساد است! به این دلیل که سازوکاری برایش تعریف نشده؛ نماینده در حوزه انتخابیه خودش به اندازه بخشدار اختیارات قانونی ندارد چه برسد به اینکه بخواهد موضوعات کلان‌تری را پیگیری کند. 🔹هیچکس در جمهوری اسلامی ایران به اندازه مجلس فرصت ندارد؛ شورای محترم نگهبان قطعا مافوق نمایندگان است چرا که عملکرد و آرا نمایندگان را بررسی می‌کند؛ اما آیا شورای نگهبان اختیار قانون‌گذاری دارد؟ نه فقط شورای نگهبان بلکه بسیاری از دستگاه‌هایی که در کشور وجود دارد و بالادستی حساب می‌شوند، اختیار مجلس را ندارند. پس زمانی که می‌گوییم نماینده حتی اختیارات بخشدار را هم ندارد، منظور اختیارات اجرایی است و به معنای کوچک شمردن جایگاه نمایندگی نیست؛ نماینده نمی‌تواند کار اجرایی را بر عهده بگیرد. 🔹نجوا: شما در انتصابات دخالت داشتید؟ 🔹باقری: شما اگر در جمهوری اسلامی یک آبدارچی را پیدا کنید که بنده سفارشی در موردش کرده باشم، در این دور از انتخابات شرکت نمی‌کنم. این را با صراحت می‌گویم به این دلیل که معتقدم نماینده‌ای که به این موارد ورود کند، زمانش را روی کارهای اجرایی و انتصابات می‌گذارد و هنگامی که زمانش را روی این مباحث گذاشت قطعا از کار تخصصی خودش فاصله گرفته، اختلال و فساد ایجاد می‌کند. ورود نماینده به بحث‌های انتصاباتی و اجرایی منشأ فسادهای بسیار بزرگی است که شاید در ابتدا به چشم نیاید و ملموس نباشد اما به مرور زمان اختلالات بسیار بزرگی را در حکمرانی ایجاد می‌کند. اینکار هیچ توجیهی ندارد. 🔹نجوا: مشارکت مردم را برای دور بعد چطور می‌بینید؟ 🔹نماینده زنجان: فضای انتخاباتی دیر شروع به داغ شدن کرده و این خودش نشان دهنده این است که مردم آن انگیزه‌ای که در دوره‌های گذشته داشتند را متاسفانه ندارند. ماهم عهدمان این است که سیاسی کاری نکنیم و واقعیت‌ها را پنهان نکنیم. این مسئله وجود دارد که به‌ دلیل عملکرد امسال من، مردم چندان برای مشارکت مشتاق نباشند. برداشت من این است که میزان مشارکت، تقریبا مانند دوره یازدهم باشد اما از خدا می‌خواهیم که بیشتر نیز بشود. 🔹نجوا: شما چقدر به مسائل و مشکلات اقتصادی برای کاهش انگیزه مشارکت مردم وزن می‌دهید؟ 🔹باقری: فکر می‌کنم کارهای رسانه‌ای اثرش بیشتر از کارهای اقتصادی است. مثلا در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ بعضی‌ها گفتند مسائل اقتصادی باعث شده که اعتراضات پیش بیاید در حالی که آمار مجموعه‌های امنیتی و اطلاعاتی درخصوص بازداشت‌شدگان و اغتشاشگران نشان می‌دهد که تقریبا حضور افراد با انگیزه‌ اعتراض به مشکلات اقتصادی، بسیار ناچیز بوده است. این ذهنیت‌سازی و افکارسازی که در فضای مجازی و رسانه‌ها اتفاق افتاد باعث فریب آن‌ها شده بود. من اعتقاد دارم وضعیت اقتصادی عموم‌ جامعه بسیار بهتر از دوره‌های گذشته است. درباره این مورد صحبت کردن وقت مفصلی می‌خواهد و شاید خیلی‌ها از این حرف‌ها خوششان نیاید و اینگونه تلقی کنند که اگر این حرف را می‌زنیم یعنی از کار خودمان راضی هستیم یا می‌گوییم مشکلات اقتصادی نیست؛ مشکلات اقتصادی را انکار نمی‌کنیم لیکن مجموع بهره‌مندی کل کشور از نعمت‌ها و رفاه اقتصادی قطعا نسبت به گذشته بهتر است. احساس نارضایتی و ناخوشایندی موضوعی است که با افکارسازی تحقق پیدا می‌کند که آن هم کار رسانه‌هاست. چه آن کسی که با قصد خصومت اینکار را می‌کند و چه آن کسی که با نادانی این کار را انجام می‌دهد. این که ما دستگاه‌ها را ناکارآمد بدانیم، همه باعث می‌شود مردم هرچقدر هم از امکانات و رفاه برخوردار باشند، احساس ناخوشایندی و نارضایتی داشته باشند که در کاهش مشارکت اثرگذار است.