*کله‌پاچه‌ی شب ۲۷ ماه رمضان* *چرا برخی مؤمنین در شب ۲۷ رمضان کله‌پاچه نوشِ جان میکنند؟* حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام به امام حسن علیه‌السلام وصیت کردند که بعد از قتل ابن‌ملجم لعنة الله علیه ، لاشه‌‌ی او را در جایی چال کنند که بعدا بازار بریانی‌پزان و کله پاچه فروشان شد. امام حسن علیه السلام بعد از بازگشت از دفن اميرالمؤمنين علیه‌السلام ، ابن‌ملجم را با شمشیر به درک رساندند. و در همان‌جای معین چال کردند. برخی مؤمنان برای لعنت فرستادن بر ابن‌ملجم به بازار کله‌پاچه‌پزان می‌رفتند ، و برخی از آنان بعد از لعن و نفرین، کله‌پاچه‌ای تناول می‌کردند. لذا رسم شد که در جشنِ به درک رفتنِ ابن ملجم کله‌پاچه تناول شود. --------- 📚كافي ج١ ، ص٣٠٠ عَنْ عَلي بن‌ِ إِبراهيمِ العَقيلي يَرْفَعُهُ قال: قالَ لَمّا ضَرَبَ اِبْن‌ُمُلْجَم أَميرَالمُؤمِنين عَليه‌ِالسَّلام ، قالَ لِلْحَسَن: يا بُنَيَ إِذا أَنا مُتُّ فَاقْتُلْ اِبْن‌َمُلْجَم وَ احْفَر لَهُ فِي الكُناسَة (وَ وَصْفِ العَقيلي اَلْمُوضِعْ عَلى باب‌ِ طاقِ المَحامِل مَوضِعْ اَلشُوّاء وَ الرُؤّاس) ثُمَّ اَرْمِ بِهِ فِيه، فَإِنَّهُ وادٌ مِنْ أَوْدَيْةِ جَهَنَّم. *یعنی هنگامی‌که من درگذشتم ابن‌ملجم را بِکُش و لاشه‌ی او را در محله‌ی کُناسه‌‌ی کوفه چال کن که آنجا درّه‌ای از درّه‌های جهنم است. (عقیلی جای چال‌کردن ابن‌ملجم را بیان کرد که در کنار درب طاق المحامل در جای بریانی‌پزان و کله‌پاچه‌ فروشان است).* ___ علامه مجلسی در مرآة العقول ج٣ ، ص٣٠٤ در شرح حدیث فوق می‌فرماید: و «الشواء» بضم الشين و تشديد الواو جمع الشاوي و هم الذين يشوون اللحم ، و كذا «الرؤاس» بضم الراء و تشديد الهمزة جمع الرأس و هم الذين يطبخون الرؤوس أو يبيعونها ، و يحتمل فتح الشين و الراء فيهما أي بياع الشواء و الرؤوس ..... «فإنّه واد» لعله إنما صار من أودية جهنم لكونه مدفنا لذلك الخبيث عليه لعنة الله أبد الآبدين. @sobhbekheyrshabbekheyr