سخن تاریخ
0 @sokhanetarikh گزارش دومین جلسه از سلسله نشست های کارگاه مهارت افزایی پژوهشی به زبان اردو منتشر شد. جلسه دوم از سلسله نشست های کارگاه مهارت افزایی پژوهشی روز سه شنبه ١٩ اردیبهشت ماه١٤٠٢ در سالن جلسات مجتمع واقع در مجتمع آموزش عالی امام خمینی برگزار گردید. این نشست با همکاری معاونت پژوهش مجتمع تاریخ سیره و تمدن، انجمن علمی تاریخ تمدن و معاصر جهان اسلام و انجمن فرهنگی منجی عالم بشریت(بهکر) پاکستان برگزار گردید. ارائه کننده حجت الاسلام محمد فرقان گوهر از دانشجویان دکتری رشته تاریخ تمدن اسلامی این مجتمع بوده است. حجت الاسلام فرقان گوهر در آغاز جلسه ضمن خیر مقدم از حضار گرامی، از نهادهای برگزار کننده این جلسه ابراز تشکر و قدر دانی کردند. بحث با مرور بر مراحل انجام تحقیق آغاز گردید و آن گاه شرایط محقق مورد بحث قرار گرفت. در این خصوص دو گونه شرایط برای محقق مطرح شد، یکی آن دسته از شرایطی که بودن آنها در انتخاب پژوهش لازم است شرایطی مثل تخصص، زمینه های مطالعاتی و علاقه مندی محقق به موضوع. اینها در واقع پیش نیازهایی است که با توجه به آن می توان تشخیص داد چه پژوهش هایی برای چه کسانی مناسب است. دسته دوم شرایطی است که در نگارش و تدوین یک نوشته پژوهشی لازم است، از جمله: تلاش مستمر و مداوم، برنامه ریزی و در اولویت قرار دادن پژوهش و درپیش گرفتن رویه پژوهشی به جای رویه تقلیدی . استاد خاطر نشان کرد که ذهن پژوهشی دارای انسجام، ایده پردازی، خلاقیت، توانمندی، شواهدمحور و تحلیل محور است. در ادامه اهمیت طرح نویسی و فلسفه بیان مسئله و علت لازم بودن آن به بحث گذاشته شد. سپس پارامترهای بیان مسئله و چگونگی آن و مراحلی که جهت تبیین مسئله بایستی طی شود، مطرح گردید. این مراحل به شرح زیر است: تبدیل مشکل به مسئله، اهمیت مسئله وتبیین جهت دغدغه مندی آن برای محقق، سپس مسئله سازی مسئله و بیان ابعاد و جوانب آن و ابهام یا تعارض موجود در آن، سپس طرح پرسش اساسی و در پایان روش حل مسئله. طلاب و دانشجویان از این نشست نیز مثل سابق استقبال بسیار خوبی کردند و تعداد قابل توجهی از دانشجویان در جلسه حضور بهم رساندند و با طرح پرسش ها و نظرات خود به پربارتر شدن نشست کمک کردند. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh