رسولالله (صلّى الله عليه و آله و سلّم) با هر موجودى بوده است؛ يعنى تمام ماسوى الله از عالم مُلک و مَلَكوت، از عقول و ارواح و نفوس عِلويّه و سفليّه و موجودات عالم صورت و عالم طبع؛ با همه و همه بوده است؛
بلكه حقيقت آن موجودات اوّلًا و بالذّات بوده است و نسبتِ وجود به آن موجودات ثانياً و بالعرض است؛ و اين است مقام محمود.
زيرا گفتيم اين مقام، مقامى است كه هر گونه حمدى، از هر حمد كنندهاى، نسبت به هر حمد شدهاى صورت گيرد، راجع به آنجاست؛
یعنى: گلى را كه ما میبوئيم و حمد مىكنيم، اين حقيقتِ حمد راجع به رسولالله است؛ يعنى: حقيقت وجود گل و زيبائى گل و بوى عطرآميز گل و طراوت گل، همه و همه رسولالله است، و حقيقت ما كه حامد هستيم و حقيقت حمد ما، همه و همه رسولالله است.
همچنين بلبلى را كه میستائيم، و ماه و خورشيد، و زيبائىهاى عالم را كه مملوّ از شادابى و طراوت و عشق و محبّت و علم و قدرت و حيات است، همه و همه رسولالله است.
وجود و نفس واسع آن حضرت آن قدر در عالم بقاء بالله وسيع و واسع است كه با هر موجودى از مَلَكوت و باطن، و از مُلک و ظاهرِ او همراه است؛ و اين است مقام ولايت كلّيّه كه ما درباره امامان عليهم السّلام قائل هستيم.
#علامه_طهرانی
(معادشناسی، ج۹، ص۴۲۳)
#مقام_محمود
#ولایت_کلیه
@sooyesama