... حضرت یوسف ع تعبیر خواب کرد و گفت هفت سال نعمت داریم، هفت سال قحطی داریم. گفتند: چه خاکی بر سرمان کنیم؟ گفت: "اجعلنی علی خزائن الارض انی حفیظ علیم". نگفت اول بیایید شبههء اعتقادی‌تان را حل کنید. نگفت اول مومن به خدا شوید تا من که پیامبر خدا هستم بیایم برای شما پیامبری کنم. هیچ سندی ندارید که آنجا حاکمیتِ اسلام بوده باشد و آنها مسلمان بوده باشند. گفت: اسلام، دینِ اداره است. و حضور پیدا کرد و اقتصادِ آنها را به دست گرفت. "اجعلنی علی خزائن الارض" یعنی من را حاکم کن بر گنجینه‌های زمین. یعنی وزیر اقتصاد و امور دارایی شوم. رئیس بانک مرکزی شوم وزیر کشاورزی شوم رئیس جمهور شوم همه این‌ها را به دست گرفت و از موضعِ دین کاری کرد که سالِ اول این‌ها مجبور شدن همه پول‌هایشان را بدهند تا آن سال زنده بمانند، قوتِ غالبِ سال اول بدست بیاورند. سال دوم زنان طلا و جواهراتشان را بدهند سال سوم خدم و حشمشان را بدهند یک سال دیگر کنیز و عبدشان را بدهند یک سال دیگر حیواناتشان را بدهند یک سال دیگر زمین‌هایشان را بدهند تا سالِ آخر برسد و جانِ خودشان را هم بفروشند یعنی خودشان بندهء حضرت یوسف شوند برای اینکه بخواهند زنده بمانند. و بعد حضرت یوسف همهء این‌ها را برگرداند به خودشان. بعد از هفت سال بگوید: ادارهء اسلام این است. (نمونهء عینی و عملی از حکومتِ الهی نشان بدهد) حضرت یوسف، اداره کرد. بعد از این گفتند که: حالا خدای تو کیست؟ حالا کسی که می‌تواند اداره کند، خدایش کیست؟ من را به چه کسی دعوت میکند؟ این جریانِ "آیهء خداوندِ متعال"، اگر محقق نشود شما شبهه را به اسلام می‌بینید، و حقیقی هم هست. و ابلیس هم دستش در آن محدوده‌ای که خداوندِ متعال مقرر کرده است باز است، و فتنه هم می‌کند و بزرگانِ شما را می‌بَرد، خواص را می‌بَرد، امت که دیگر پیشکش. لذا برای رسیدن به ظهور، ایجادِ تمدنِ مقاومتی را لابد می‌دانیم. یعنی حتماً باید اتفاق بیفتد، و الا صحبت از ظهور بی‌معناست یک جامعه باید تمرین کند در یک منطقه‌ای از عالَم. که: من همه نیازمندی‌هایم را وابسته به دین می‌توانم برطرف کنم می‌توانم ابزارش را درست کنم می‌توانم تکنولوژی‌اش را ایجاد کنم همه انحای وابستگی‌ام را از خارج از اسلام بِبُرم. و این معنا را تمرین کنم؛ یعنی دینداری را در اینکه چگونه امتِ اسلامی منسجم باشد؟ چگونه این انسجامش به حاکمیت برسد؟ و چگونه این حاکمیتش به تمدن برسد؟ تمرین کند. اگر اینرا تمرین کند، بعد می‌تواند مدعی باشد که ما آمادگیِ ظهور را داریم. طبیعتاً کسی که در یک منطقه، این فضا را ایجاد کرده است، نمی‌تواند کارش را جهانی کند. جهانی کردنش به دستِ وجودِ مبارک حضرت عج است. اصلاً نوعش هم عوض می‌شود. لاکن شما باید بتوانید تمرین کنید ولایتِ امام را و این تمرین کردنِ ولایتِ امام از یک بُعد نیست. در همهء ابعاد است. اگر می‌خواست از یک بُعد باشد، ما در دفاع مقدس این تمرین را کرده بودیم و موفق هم شده بودیم. اما در ابعاد دیگر، نه. حجت الاسلام روح الله صدوق http://www.soudeh-hamdani.com