هدایت شده از T124.ir
ادامه... وَ أَمَّا «كَلَمَنْ» و اما كلمن 🖌فَالْكَافُ كَلاَمُ اَللَّهِ لا تَبْدِيلَ لِكَلِماتِ اَللّهِ وَ لَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَداً كاف اشاره بكلام خدا است نه در كلماتش تبديلي است و نه هرگز به جز آستان حضرتش پناهي خواهي يافت 🖌وَ أَمَّا اَللاَّمُ فَإِلْمَامُ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ بَيْنَهُمْ فِي اَلزِّيَارَةِ وَ اَلتَّحِيَّةِ وَ اَلسَّلاَمِ وَ تَلاَوُمِ أَهْلِ اَلنَّارِ فِيمَا بَيْنَهُمْ و لام اشاره است بديد و بازديدهاي دوستانه اهل بهشت و سرزنش دوزخيان بر يك ديگر 🖌وَ أَمَّا اَلْمِيمُ فَمُلْكُ اَللَّهِ اَلَّذِي لاَ يَزُولُ وَ دَوَامُ اَللَّهِ اَلَّذِي لاَ يَفْنَى و ميم اشارت بملك بي زوال خداوندي و پايندگي فنا ناپذير است. 🖌وَ أَمَّا اَلنُّونُ فَ ن وَ اَلْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُون فَالْقَلَمُ قَلَمٌ مِنْ نُورٍ وَ كِتَابٌ مِنْ نُورٍ فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ يَشْهَدُهُ اَلْمُقَرَّبُون وَ كَفى بِاللّهِ شَهِيداً و اما نون اشاره است به نون و قلم و آنچه مينگارند قلم قلمي است از نور و كتابي است از نور در لوحي كه محفوظ است و فرشتگان مقرب نزد آن حاضرند و گواه و همان تنها گواهي خداوند كافي است. أَمَّا «سَعْفَصْ» 🖌فَالصَّادُ صَاعٌ بِصَاعٍ يَعْنِي اَلْجَزَاءَ بِالْجَزَاءِ كَمَا تَدِينُ تُدَانُ إِنَّ اَللَّهَ لاَ يُرِيدُ ظُلْماً لِلْعِبادِ و اما سعفص صادش اشاره باين است كه صاعي بصاعي يعني پاداش در مقابل پاداش است هر طور كه با ديگران رفتار كني و پاداش آنان دهي همان طور با تو رفتار شود و پاداشت داده شود كه خداوند براي بندگان ستم روا ندارد. وَ أَمَّا «قَرَشَتْ» يَعْنِي قَرَشَهُمْ فَحَشَرَهُمْ وَ نَشَرَهُمْ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ فَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَ هُمْ لا يُظْلَمُون َرَشَتْ يَعْنِي قَرَشَهُمْ فَحَشَرَهُمْ وَ نَشَرَهُمْ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ فَ . و اما قرشت بدين معني است كه مردم را از اينجا و آنجا گرد آورد و زنده كند و در روز رستاخيز براي حساب وادارد و حكم دادگاه الهي مطابق حقيقت در باره آنان صادر شود و ستمي بر آنان نخواهد شد. 🔶کانال خبرگزاری طب اسلامی https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158