@t_sardar
حکومت اسلامی(۱)
✍️ بهترین متن نظام مند برای تبیین حکومت اسلامی، نامه ی امیرالمؤمنین به مالک اشتر برای حکمرانی در مصر است که در این نامه آمده:
- هذا ما أمر به عبدالله علی أميرالمؤمنين مالک بن الحارث الأشتر
حضرت در آغاز، با بهترین عنوان(امیرالمؤمنین) از خود یاد می کنند و این نشان می دهد که هر کجا هم تواضع نیکو نیست، منتهی قبل از آن متذکر می شود که من "عبدالله" هستم.
- فی عهده إلیه حین ولاة مصر
در عهدی که با او دارد، زمانی که امیرالمومنین او را به عنوان والی مصر برگزید و برای او چهار وظیفه تعیین نمود:
- جبایة خراجها
گرفتن مالیات
- و جهاد عدوها
جهاد با دشمنان(بیرونی و درونی)
- و استصلاح أهلها
تلاش برای اصلاح امور مردم
- و عمارة بلادها
و ایجاد آبادانی(عمران)
امیرالمؤمنین علیه السلام، در بین چهار وظیفه ی کلی، امور اقتصادی و مالیات جامعه را نسبت به دیگر وظایف، در اولویت قرار می دهند.
- أمره بتقوی الله
تو را به تقوا امر می کنم
- و إیثار طاعته
و مقدم داشتن اطاعت خدا
"ایثار" مصدر به معنای مقدم کردن است
- و اتباع ما أمر به فی کتابه من فرائضه و سنة
و تبعیت و پیروی از آنچه که در کتابش به آن امر کرده از فرائض و سنت ها
"من" در اینجا بیانیه است و "من" بیانیه بعد از "ما" موصوله بکار می آید که ابهام دارد.
- لا یسعد أحد إلا بأتباعها
تنها راه سعادت تبعیت از فرائض و سنت ها است
- و لا یشقی إلا مع جحودها و إضاعتها
و تنها راه شقاوت، انکار و ضایع کردن فرائض و سنت ها است
ابن هشام در مغنی می گوید: "جحد" با "انکار" متفاوت است و "جحد" علاوه بر انکار لسانی، مشتمل بر انکار عملی نیز است. و ممکن است "جحد" به انکار با علم نیز اطلاق شود.
و همینطور "جحد" متفاوت با "جهد" است؛ "جحد" به معنای انکار و "جهد" به معنای تلاش است و به اشتباه گاهی این دو کلمه بجای همدیگر بکار می روند؛ مانند آنکه در زیارت عاشورا آمده است: «جاهدت الحسین» در حالی که نوشتار صحیح آن «جاحدت الحسین» است.
- و أن ینصر الله سبحانه بیده و قلبه و لسانه
و تو را امر به یاری خدا با دست و قلب و لسان می کنم.
"نصرت" معنای مشابهی با "جهاد" دارد؛ اینکه هر دو در مقابل دشمن بکار می آید.
ابن ابی الحدید می گوید: نصرة الله بالید جهاد با شمشیر، و بالقلب اعتقاد حق، و باللسان سخن حق و امر به معروف و نهی از منکر است(شرح ابن ابی الحدید ج ۱۷ ص ۳۵).
نصرت مراتبی دارد و هر کدام پاداشی: «من أحبنا بقلبه و نصرنا بيده و لسانه فهو معنا فی الغرفة التی نحن فیها و من أحبنا بقلبه و نصرنا بلسانه فهو دون ذلک بدرجة و من أحبنا بقلبه و کف بيده و لسانه فهو فی الجنة» هر آن کس که ما را در دل دوست بدارد و با دست و زبانش یاری دهد، در روز قیامت در جایگاهی که ما هستيم خواهد بود و هر آن کس که ما را در دل دوست دارد و با زبانش یاری دهد، یک درجه پایین تر از اوست و هر آن کس که ما را در دل دوست بدارد ولی دست و زبان خود را از یاری ما باز دارد، نیز در بهشت خواهد بود.
- فإنه جل اسمه قد تکفل بنصره من نصره و إعزاز من أعزه
خداوند(جل اسمه)پیروزی کسی که کمکش کند و عزت کسی که عزیزش کند را متکفل شده است...
اللّهمَعجّللولیڪالفرج 🌱
@t_sardar🌺
کانال تنهاترین سردار منجی موعود
علیه السلام✨