🔰پروژه فکری داود فیرحی از کار سید جواد طباطبایی جلوتر است! ✍️ محمدعلی بیگی 🔸بر اهل نظر پوشیده نیست که در نظر جواد طباطبایی، ایران و اندیشه ایرانشهری جز خوانشی مدرن از مآثر تاریخی کهن ما نیست. طباطبایی معتقد است «سنت اندیشه در ایران»، درصورتی می‌توانست زنده و زاینده باشد که اندیشه دوران جدید تاسیس می‌شد و با توجه به مبانی جدید این تاسیس، سنت مورد تفسیر مجدد قرار می‌گرفت. 🔹لذا طباطبایی تعلقی به عالم ایرانی ندارد بلکه درصدد پوشاندن هر چه بیشتر عالم ایرانی و سیطره وضع مدرن است. او که از علمای مشروطه‌خواه بابت «درنیافتن تفاوت حیثیات تاریخی» میان عالم اسلام و عالم مدرن، تمجید می‌کند، طبیعتا نمی‌تواند به فیرحی بابت همین خطا خرده گیرد. کار و پروژه دکتر فیرحی، علاوه‌بر اینکه ادامه منطقی کار طباطبایی است، دو بصیرت اساسی‌تر هم در خود دارد. 🔸یکی از بصیرت‌های اساسی که در فیرحی هست توجه به «اقتضائات علمی عالم مدرن» است. علم در عالم جدید دیگر با «نظر» و «فلسفه» چندان سروکاری ندارد و به تعبیر فیلسوفانه، «علم فکر نمی‌کند» ناظر به همین مطلب است. فیرحی با درک این نکته، از «تاریخ‌پریشی مورد تمجید و استفاده طباطبایی در ایدئولوژی‌بافی» گذر کرده و آن را در فقه به‌کار برده است. 🔹صیرت دیگر فیرحی آن است که برخلاف طباطبایی -که توان دیدن هیچ افق دیگری جز افق مدرن را ندارد- نسبت به سایر افق‌ها کور و نابینا نیست و می‌داند که نسخه‌اش با اشکالات اساسی مواجه است. فیرحی مکررا در جلسات می‌گوید و گفته است که اگر کسی راهی بهتر سراغ دارد، بگوید. ⚜️ @taammolat74