💥هشدارهای قرآنی را جدی بگیریم. ۳
نکاتی جامعه شناختی از آیه ۶ سوره تحریم در باره مسئولیت والدین در تربیت فررندان (۳)
«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُونَ». ترجمه؛
هـان اى كـسـانى كه ايمان آورده ايد! خود و اهل خود را از آتشى كه آتش گيرانه اش مردم و سـنـگ حـفـظ كـنـيـد، آتـشـى كـه فـرشـتـگـان غـلاظ و شـداد مـوكل بر آنند فرشتگانى كه هرگز خدا را در آنچه دستورشان مى دهد نافرمانى ننموده بلكه هر چه مى گويد عمل مى كنند .
👈بخش سوم ؛
۰۷ نگاه منظومه ای قرآن به فرد، جامعه و به حاکمیت ( قدرت و سیاست)
یکی از امتیازات منحصر به فرد قرآن، نگاه منظومه ای و منسجم ، متعادل و عالمانه به روابط بین فرد، جامعه و دولت ( حاکمیت ، سیاست ) است که کمتر مورد توجه قرآن پژوهان قرار گرفته است. در آیه شریفه مورد بحث، خطاب خاص خداوند به گروه مومنین است، این نگاه منظومه ای دیده می شود. خطاب به فرد، فرد مومنین است در عین حال خطاب به گروه و اجتماع و جامعه ی مومنین نیز هست. وظیفه مومنین را در درجه اول نسبت به خودشان بعد نسبت به خانواده شان و بعد ارتباط مومنین را با دیگران ( ناس ) را مشخص می کند و مورد تاکید قرار می دهد. طبعا اکنون که در ایران، نظامی، اسلامی حاکم است، وظیفه گروه مومنین که در راس قدرت و مسئولیت و مدیریت های خرد و کلان هستند، نیز روشن می شود.
۰۸ تقلیل هویت های جمعی و اجتماعی به فردیت های جدا جدا شده و بیگانه از خود و بیگانه از دیگری و بیگانه از جامعه که در آثار برخی از جامعه شناسان نیز آمده است، .....
👌 ادامه مطالب را درصورت تمایل از طریقو لینک زیر پیگیری بفرمایید.
https://eitaa.com/drfatehi