👌 آسیب شناسی اجتماعی و سیاسی از دریچه اعتباریات اجتماعی علامه طباطبائی
ساخت مفاهيم سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی ،جزء اعتباریات اجتماعی است. این جامعه است که بنا بر آن چه از معرفت سیاسی و اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی دریافت می کند و بر بنا بر آن چه از سیاست گذاری های حاکمیتی و دولتی در بخش های یاد شده می بیند و بنا بر آن چه از الگوهای رفتاری و عملی از رفتارهای حاکمان و کارگزاران دولتی و حکومتی در عمل از رئیس جمهور تا دهدار می بیند ، به تدریج این مفاهيم در جامعه بخصوص برای نسل جدید به عنوان ابژه های نسلی معتبر می شود و ملاک عمل قرار می گیرد. بنا بر نظر مرحوم علامه طباطبائی ، اعتباریات اجتماعی پسا جامعه و نه پیشا جامعه هستند . و این ادراکات بین الأذهانی نسلی است که وقتی در یک تجربه مشترک با یکدیگر قرار می گیرند ، مفاهیم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جدیدی را می سازد و معتبر می کند.، لذا اگر بخواهیم به علل رفتارهای ناخوشایند بخش هایی از جامعه و بویژه در نسل دوم ، سوم و اکنون نسل چهارم در حال زایش به شکلی عمیق نگاه کنیم، باید از لایه های نمادین رفتارها که در جامعه مشاهده می شود به لایه های معرفتی، باوری، ارزشی و هنجاری و بویژه کارکردی و عملکردی نهاد سیاست و کارگزان دولتی برگردیم. بررسی آفات انقلاب اسلامی از دیدگاههای کسانی مانند ، استاد شهید مطهری، علامه مصباح یزدی، شهید بهشتی ، سخنان امام و رهبری ومانند آن روش می سازد ، جامعه ، قدرت ، سیاست، دولت ، حکومت هم مانند انسان ، در معرض بیماری قرار می گیرد. قطعا آسیب های امروز جامعه نه یک شبه تولید شده و نه تک علتی هستند، و راه حل آن هم نه یک شبه ممکن است و نه با نسخه های شفابخش عینک های تک علت بین قابل حل. البته این دلیل نباید سبب سستی ما و رها کردن و نا امیدی شود . بلکه باید سبب درست دیدن و سریع و خوب عمل کردن بشود.
باید قبول کنیم تجربه زیسته غرب در جامعه سازی و مدیریت جامعه بسیار بیشتر از ما می باشد. همان گونه که تجربه ما در نوآوری و خلاقیت های نو در خلق جامعه انقلابی و قدرت سیاسی اسلام ناب، منحصر بفرد است. بنا بر این به نظر می رسد، باید آسیب های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی چه خرد و کلان و میانی موجود جامعه و دولت و نهاد سیاست و قدرت را با ادبیات معرفتی و الگوهای سیاسی خاص و متناسب خود بررسی شود تا هم زودتر اقناع صورت گیرد و هم به راه حل های بهتری رسید . وفاق اجتماعی و انسجام ملی محصول اقناع اجتماعی و ملی است.
ما در جامعه ای باز، اطلاعاتی و ارتباطی و شبکه ای جهانی زندگی می کنیم و مخاطبان ما چه موافق یا مخالف در این بستر هستند. به قول شهید سلیمانی ، امام جمعه یک شهر یا امامجماعت یک مسجد ویک محله و یک شهر در صورتی موفق است که فراتر از مسجد و محله و شهر خود را ببیند و بر آن اشراف داشته باشد .
متاسفانه هم جامعه و هم گروههای خودی ، دچار از جاکندگی الگویی و رفتاری شده اند و برای برون رفت از این وضعیت ناخوشایند راهی جز بهره مندی از علم نافع ، عمل صالح و صداقت گفتاری و رفتاری کسانی که در صحنه قدرت و جامعه هستند، نیست.
نوشته شده در روز جمعه ، ۲۰ بهمن ۱۴۰۲، توسط مدیر کانال ،
https://eitaa.com/drfatehi