بسم الله الرحمن الرحیم 🔰نقدی بر ادعای «تبلیغات ایدئولوژیک» |صفحه ۱ از ۲| ▪️روزنامه سازندگی، یادداشت روز خود را به نقد شیوه تبلیغی صداوسیما در انتخابات اخیر اختصاص داده و آن را تبلیغی ایدئولوژیک، بی‌ارتباط با واقعیت جامعه و متناسب تنها قشری از مردم ایران خوانده و این اقدام را نقض اصل تساوی در برابر قانون و در تضاد با ملی بودن صداوسیما می‌داند! سپس در مقام ذکر نمونه، به مفاهیم مقدس و محترمی اشاره می‌کند و معتقد است میان این مفاهیم دینی و مشارکت در انتخابات ربطی وجود ندارد. ادعا می‌کند هرگز در برنامه‌های صداوسیما به نقش انتخابات در حل بحران‌ها و مشکلات اشاره نشده و همه اینها نشان می‌دهد اقدامات صداوسیما در راستای تمامیت‌خواهی بوده و آنها اساسا نمی‌خواهند بخشی از جامعه به عرصه انتخابات ورود کند. در واقع نویسنده معتقد است صداوسیما در مقام تکمیل ردصلاحیتهای شورای نگهبان عمل کرده و نه نامزدها و نه هوادارانشان را در انتخابات شرکت نداده است! هرچند بر کسی که خط‌مشی روزنامه و یادداشت‌های روزانه‌اش را بداند، مشاهده چنین تحلیلی دور از ذهن نخواهد بود و نیاز به نقد نیز ندارد، اما ذکر چند نکته خالی از لطف نیست: 🔹١.این یادداشت با این پیش‌فرض غلط نوشته شده که تنها بخشی از مردم دین‌دار بوده و در تصمیمات خود انگیزه دینی و الهی دارند، پس تاکید بر انگیزه‌های دینی در تبلیغات، نوعی تبعيض بوده و مخاطب محدودی دارد. حال آنکه این پیش‌فرض کاملا غلط است، چه از نظر تاریخ و تمدن ایرانی که این ملت همواره خود را با دین تعریف کرده‌اند، چه وقایع امروز که همه نشان از شدت پایبندی مردم به دین دارد، نمونه‌اش چهارمین مراسم سالگرد سردار دل‌هاست که با آن عظمت در کرمان و شهرهای مختلف کشور برگزار و خار چشم دشمن شد. همین شناخت غلط از مردم است که موجب اشتباه محاسباتی برخی می‌شود. اگر در نظر نویسنده یادداشت، انتخابات به عنوان یک کار سیاسی، جایگاهی در دین ندارد، اما در نظر مردم و اسلام راستینی که آنان پذیرفته‌اند، قلمروی دین همه عرصه‌های زندگی را در بر گرفته و سیاست ما عین ماست. مردم با تأسی به امامشان، به عنوان یک به انتخابات نگاه می‌کنند. حال اصلا چگونه می‌توان رابطه مفاهیم مقدس و محترم را از انتخابات برید؟ فهم نادرست از دین هم مشکل دیگری است که باید به شناخت نادرست از مردم افزود! ادامه دارد 🔺@tabeen113