◀️ پاسخ به سوالات و شبهات: باسلام در رساله اموزشي مقام معظم رهبري است كه ولايت فقيه حكم شرعي تعبدي است اين يعني چه؟ ✅ ايشان در پاسخ به اين سوال كه آيا اعتقاد به اصل ولايت فقيه از جهت مفهوم و مصداق يك امر عقلى است يا شرعى؟ مي فرمايند: ولايت فقيه كه عبارت است از حكومت فقيه عادل و دين شناس ،حكم شرعى تعبدى است كه مورد تأييد عقل نيز مى باشد، و در تعيين مصداق آن روش عقلايى وجود دارد كه در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران بيان شده است.منظور از حكم شرعي تعبدي يعني حكمي كه بر آمده از شرع مقدس و مستند به ادله نقلي و روايات است، مانند ساير احكام شرعي تعبدي مثل نماز ،روزه ، حج و... ولايت فقيه و حاكميت ولي فقيه در عصر غيبت مستند به روايات متعددي است از جمله مقبوله عمر بن حنظله "... من كان منكم ممن قد روي حديثنا و نظر في حلالنا و حرامنا و عرف احكامنا فليرضوا به حكماً فاني قد جعلته عليكم حاكماً..."(وسائل الشيعه ،ج۱۸،ص۹۹) "... و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواه حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجه الله"(همان ،ج۱۸،ص۱۰۱) از اين رو يك حكم شرعي محسوب مي شود در عين حال با صرف نظر از ادله نقلي ، مورد تاييد عقل نيز مي باشد زيرا اگر ضرورت وجود حكومت به منظور نفي هرج و مرج و جلوگيري از اختلال نظام لازم است و اين اختصاص به عصر و زمان حضور معصوم نداشته و همه زمانها را در بر مي گيرد ، يا بايد معتقد باشيم كه در عصر غيبت خداوند نسبت به حكومت و مسائل اجتماعي و سياسي اهمال كرده است يا برنامه مشخصي ارايه داده است و با باطل بودن فرض نخست به دليل نقض غرض در جامعيت اسلام و هدايت الهي ،فرض دوم ثابت مي شود كه بر اساس مناسبت حكم و موضوع، حاكم حكومت ديني بايد كسي باشد كه بيشترين آگاهي و شناخت را نسبت به اسلام داشته باشد و از عدالت و تقواي لازم برخوردار باشد و چنين فردي كسي جز فقيه جامع شرايط نيست.