🔹۷۵۰ میلیون؛ حداقل قیمت خودروی وارداتی خواهد بود!
بررسی ها نشان میدهد، واردات خودرو حداکثر ۱۰ درصد نیاز بازار را رفع میکند آن هم در طیف خودروهای لاکچری این یعنی لاتاری خودرو ادامه دارد.
اگر نگاهی به تعرفه و مالیات و عوارض واردات خودرو بیندازیم، متوجه خواهیم شد قیمتها بعد از واردات آنقدری بالا خواهد رفت که بخش قابلتوجهی از خانوارها توانی برای خرید این خودروها نخواهند داشت.
بررسیهای فرهیختگان نشان میدهد در سال ۱۳۹۶ تنها ۲۸ درصد از خودروهای وارداتی در طیف زیر ۲۰ هزار دلار بوده که با احتساب دلار ۲۵ تا ۲۷ هزار تومانی، بدون درنظر گرفتن هزینههای واردات، قیمت این خودروها در طیف ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قرار میگیرد. البته اگر حقوق ورودی و تعرفه، مالیات و چندین عوارض وارداتی را هم به اینها اضافه کنیم حداقل قیمت به بیش از ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان خواهد رسید. این درحالی است درحالحاضر خودروهای پرتقاضای داخلی قیمتی بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان را دارند (قیمت کارخانهای). حتی ارقام را کمی دستبالا هم درنظر بگیریم، خودروهای پرتقاضای داخلی در رده قیمتی بین ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان خواهد بود.
بررسیها نشان میدهد تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ اگر تغییر نکند، براساس نرخهای قبلی، تعرفه خودروهای وارداتی براساس حجم موتور در بازه ۴۰ درصد تا ۷۵ درصد خواهد بود. ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، حدود ۳ درصد مالیات علیالحساب، عوارض هلالاحمر معادل یک درصد حقوق ورودی، حدود ۵ درصد از ارزش فوب بهعنوان عوارض خاص واردات خودرو، هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش CIF، حدود ۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شمارهگذاری(عوارض راهنمایی و رانندگی) و ۳ درصد ارزش گمرکی در هنگام شمارهگذاری و هزینه نقلوانتقال دارایی نیز ازجمله هزینههای واردات خواهند بود که قیمت ریالی تمام شده خودروهای وارداتی را بهطور قابلتوجهی بالا خواهند برد که برای اغلب دهکهای درآمد غیرقابل دسترس میشود.
پیج اینستاگرام ما را نیز دنبال کنید 👇
www.instagram.com/online.tabriz
تبریزآنلاین👇
@onlinetabriz