✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جایگاه حجاب در سیره اهل بیت چگونه بود؟ (بخش سوم)
🔸مطالعه سیره #اهل_بیت (علیهم السلام) نشان می دهد که «حضرات معصومین» در مقام توصیه مردم به حفظ #حجاب، به وظیفه روشنگرانه خود در بیان آموزه های دینی می پرداختند، و علاوه بر آن در مقام «رعایت پوشش شرعی»، با #التزام_عملی به این حکم شرعی، در صدد ارائه الگویی کامل از پوشش مطلوب زنان بودند.
💠رعایت حجاب در سیره شخصی خود معصومین (۱)
🔹اما در کنار این بیانات، سیره عملی و حیات شخصی خود #اهل_بیت (علیهم السلام) بهترین گواه اهمیت موضوع #حیاء، #عفاف و #حجاب نزد آن حضرات است. مطالعه زندگی حضرت صدیقه طاهره، #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) نشان می دهد آن حضرت، چه در گفتار و دعوت کلامی به مسأله #عفاف و #حجاب و چه در رعایت این «واجب شرعی»، چه جایگاه رفیعی برای این آموزه اسلامی قائل بودند. آن حضرت در توصیه ای تربیتی به #زنان می فرمایند: «خَيْرٌ لِلِنّساءِ أنْ لا يَرَيْنَ الرِّجالَ وَ لا يَراهُنَّ الرِّجالُ» [۱] (بهترين چيز برای #زن آن است كه مردى را نبيند، و نيز مورد مشاهده مردان قرار نگيرد).
🔹علاوه بر این کلام نورانی، اتفاقاتی در زندگی آن حضرت رخ داده که بهترین گواه التزام ایشان به #حیاء و #حجاب است. برخی از آن اتفاقات بدین شرح است: روزی #رسول_اکرم (صلّی الله علیه و آله) از اصحاب پرسید که چه وقتی (در چه شرایطی) #زن نزدیک ترین حالت را به خداوند سبحان دارد؛ وقتی #حضرت_فاطمه (سلام الله علیها) این مساله را شنید فرمود: «أَدْنَی مَا تَکونُ مِنْ رَبِّهَا أَنْ تَلْزَمَ قَعْرَ بَیتِهَا» [۲] (نزدیکترین حالت برای نزدیکی #زن به پروردگارش آن است که در خانه بماند). چنین تعبیر سختگیرانهای از سوی #حضرت_زهرا (سلام الله علیها) نشانگر تأکید ایشان بر لزوم عدم پدید آمدن «اختلاط» بین #زنان و #مردان است.
🔹در نقلی دیگر که #امام_صادق (علیه السلام) درباره حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) با استناد به پدران معصوم خود ذکر می کند، این چنین می خوانیم: «قالَ عَلی: إستَأذَنَ أعمى عَلى فاطِمَة فَحَجَبَتهُ، فَقال رَسُول الله: لِمَ حَجَبته وَ هُو لا يَراكِ؟ فَقالَت: إِن لَم يَكُن يَراني فَإِنّي أَراهُ، وَهُوَ يَشِمّ الريح، فَقالَ رَسولُ الله: أَشهَد أَنّكِ بِضعَة مِنّي» [۳]
🔹[ترجمه روایت:] ([حضرت] #علی فرمود که مردی نابینا اجازه خواست که نزد [حضرت] #فاطمه حاضر شود؛ [حضرت] #فاطمه خود را با #حجاب پوشاند؛ #رسول_خدا در مواجهه با این صحنه به #فاطمه فرمود: چرا در حضور او #حجاب بر خود پوشاندی؟ او که تو را نمی بیند؟ #فاطمه در پاسخ فرمود که حتی اگر او مرا نمی بیند، من او را می بینم و علاوه بر آن او [آن مرد نابینا] بوها را استشمام کند؛ بعد از آن بود که #رسول_خدا فرمود: من شهادت می دهم که تو پاره تن منی). چنین التزامی به پوشیده بودن حتی از رهگذری نابینا، بر #حیاء_بینظیر آن حضرت از مردان نامحرم دلالت می کند.
🔹قاضی نعمان نیز از #امام_علی (علیه السلام) نقل می کند که فرمود: «قَالَ لَنَا رَسُولُ اللهِ أَيُّ شَيْءٍ خَيْرٌ لِلْمَرْأَةِ فَلَمْ يُجِبْهُ أَحَدٌ مِنَّا فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لِفَاطِمَةَ فَقَالَتْ مَا مِنْ شَيْءٍ خَيْرٌ لِلْمَرْأَةِ مِنْ أَنْ لَا تَرَى رَجُلًا وَ لَا يَرَاهَا فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لِرَسُولِ اللهِ فَقَالَ صَدَقَتْ إِنَّهَا بَضْعَةٌ مِنِّي» [۴] (#رسول_خدا به ما گفت بهترین چیز برای #زنان چیست؟ کسی از ما جواب ایشان را نداد؛ این ماجرا را برای فاطمه نقل کردم؛ او گفت هیچ چیز برای یک #زن بهتر از این نیست که مردی را نبیند و او نیز مردی را نبیند. وقتی سخن #فاطمه را برای رسول الله نقل کردم فرمود که فاطمه راست گفت؛ به راستی که او پاره تن پدرش است). #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] وسائل الشيعه، مؤسسه آل البيت، قم، ج ۲۰، ص ۲۳۲. [۲] النوادر؛ راوندی کاشانی، انتشارات بنیاد فرهنگی کوشان پور، تهران، چ ۱، ص ۶۱. [۳] همان. [۴] دعائم الإسلام، ابن حیون، موسسه آل البیت، قم، چ ۲، ج ۲، ص ۲۱۵.
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حجاب#عفاف#حیاء@tabyinchannel#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد