🌺 *انواع * 1- *تکالیف تمرینی*👈 که ویژگی های ذیل را دارد: تثبیت یادگیری-جامع نگری-انجام در کلاس -تنوع در طراحی -پیش نیاز ها-توجه به تفاوت های فردی * *نکات تکالیف تمرینی:* 👈 -به عنوان رایج ترین نوع تکلیف -الزامی بودن انجام آن برای همه دانش آموزان -جامع نگری یا در نظر گرفتن جوانب مختلف موضوع -تنوع در طراحی و توجه به انواع ابزار ها با توجه به شرایط -اهمیت زیاد تنوع دادن به تکالیف در تکالیف تمرینی -چشم پوشی از تکالیف تمرینی باعث شکست می شود . -توجه به تفاوت های فردی در تکالیف تمرینی که اکنون مهره گم شده ای است . -تکالیف تمرینی زمانی ارزشمند است که در حضور معلم و با راهنمایی و راهبردی معلم انجام گیرد . تدریس معکوس فرصت بسیار خوبی است برای انجام تکالیف تمرینی . 2- *تکالیف بسطی امتدادی* :👈هدف این گونه تکالیف توسعه یادگیری دانش آموزان است -این نوع تکلیف،پیش نیاز آزمون های عملکردی است و برای دانش آموزانی طراحی می گردد که به اهداف رسیده اند . زمانی به سراغ این تمرین ها می رویم که اول مطمئن شویم یادگیری در دانش آموزان تثبیت شده است و قبل از ارائه این نوع تکالیف باید مطمئن شویم که دانش آموزان به اهداف یادگیری رسیده اند . 3- *تکالیف ترمیمی:*👈 هدف این نوع تکالیف ،اصلاح یادگیری است و گروه هدف اینگونه تکالیف دانش آموزان نیازمند است و این تکالیف متناسب با تفاوت های فردی دانش آموزان است . زمانی که گروه خاصی از دانش آموزان در دسترسی به اهداف مشکل داشته باشند از تکالیف ترمیمی استفاده می کنیم . *نکته:استفاده از تکالیف ترمیمی باید در زمان خاص خودش صورت بگیرد . 4- *تکالیف آمادگی:ا*👈 ین گونه تکالیف به ارائه پیش سازمان دهنده ها بسیار مشابه است -ایجاد انگیزه در یادگیری نوعی تکلیف آمادگی است -این گونه تکالیف ،آمادگی شرایط را برای یادگیری جدید آماده می کند . 5- *تکالیف خلاقیتی* : 👈 هنگام طراحی اینگونه تکالیف ابتدا دو سوال را از خودمان می پرسیم، الف)آیا با طراحی این تکلیف ،دانش آموز را به هدف نزدیک می کنیم؟ ب)دردسری را برای دانش آموز و اولیاء درست می کنیم و اولیا و دانش آموز را تحت فشار روانی قرار می دهیم؟ 6- *تکالیف مهارت محور* : 👈طراحی فعالیت هایی که دانش آموزان را وادار می کند از دانش و مهارت های خود در موقعیت های مختلف استفاده کند . *تکالیف مهارت محور ترکیبی از مهارت های آموزشی و مهارت های زندگی است . *در ارائه این تکالیف می بایست به علایق و توانایی ها و آموخته های قبلی دانش آموزان توجه گردد. ✍️ *نکات مهم در طراحی تکالیف* : 1-بررسی تکالیف:به اندازه ای تکالیف بدهید که وقت و زمان بررسی آن را داشته باشید . 2-کیفیت بررسی تکالیف :ارائه بازخورد باید به صورت مستمر باشد که می تواند شفاهی یا کتبی باشد . 3-همکاران محترم به هیچ عنوان کار بررسی تکالیف را به دانش آموزان و والدینشان ندهید . 4- به دانش آموزان نگویید که پاسخ های خودشان را با پاسخ های پاسخنامه مقایسه کنند زیرا پاسخ نامه هم می توانند اشکالاتی داشته باشد . منبع:اموزش اصفهان