🌺 *انواع
#تکالیف*
1- *تکالیف تمرینی*👈 که ویژگی های ذیل را دارد:
تثبیت یادگیری-جامع نگری-انجام در کلاس -تنوع در طراحی -پیش نیاز ها-توجه به تفاوت های فردی
* *نکات تکالیف تمرینی:* 👈
-به عنوان رایج ترین نوع تکلیف
-الزامی بودن انجام آن برای همه دانش آموزان
-جامع نگری یا در نظر گرفتن جوانب مختلف موضوع
-تنوع در طراحی و توجه به انواع ابزار ها با توجه به شرایط
-اهمیت زیاد تنوع دادن به تکالیف در تکالیف تمرینی
-چشم پوشی از تکالیف تمرینی باعث شکست می شود .
-توجه به تفاوت های فردی در تکالیف تمرینی که اکنون مهره گم شده ای است .
-تکالیف تمرینی زمانی ارزشمند است که در حضور معلم و با راهنمایی و راهبردی معلم انجام گیرد .
تدریس معکوس فرصت بسیار خوبی است برای انجام تکالیف تمرینی .
2- *تکالیف بسطی امتدادی* :👈هدف این گونه تکالیف توسعه یادگیری دانش آموزان است
-این نوع تکلیف،پیش نیاز آزمون های عملکردی است و برای دانش آموزانی طراحی می گردد که به اهداف رسیده اند . زمانی به سراغ این تمرین ها می رویم که اول مطمئن شویم یادگیری در دانش آموزان تثبیت شده است و قبل از ارائه این نوع تکالیف باید مطمئن شویم که دانش آموزان به اهداف یادگیری رسیده اند .
3- *تکالیف ترمیمی:*👈 هدف این نوع تکالیف ،اصلاح یادگیری است و گروه هدف اینگونه تکالیف دانش آموزان نیازمند است و این تکالیف متناسب با تفاوت های فردی دانش آموزان است .
زمانی که گروه خاصی از دانش آموزان در دسترسی به اهداف مشکل داشته باشند از تکالیف ترمیمی استفاده می کنیم .
*نکته:استفاده از تکالیف ترمیمی باید در زمان خاص خودش صورت بگیرد .
4- *تکالیف آمادگی:ا*👈 ین گونه تکالیف به ارائه پیش سازمان دهنده ها بسیار مشابه است
-ایجاد انگیزه در یادگیری نوعی تکلیف آمادگی است
-این گونه تکالیف ،آمادگی شرایط را برای یادگیری جدید آماده می کند .
5- *تکالیف خلاقیتی* : 👈 هنگام طراحی اینگونه تکالیف ابتدا دو سوال را از خودمان می پرسیم،
الف)آیا با طراحی این تکلیف ،دانش آموز را به هدف نزدیک می کنیم؟
ب)دردسری را برای دانش آموز و اولیاء درست می کنیم و اولیا و دانش آموز را تحت فشار روانی قرار می دهیم؟
6- *تکالیف مهارت محور* : 👈طراحی فعالیت هایی که دانش آموزان را وادار می کند از دانش و مهارت های خود در موقعیت های مختلف استفاده کند .
*تکالیف مهارت محور ترکیبی از مهارت های آموزشی و مهارت های زندگی است .
*در ارائه این تکالیف می بایست به علایق و توانایی ها و آموخته های قبلی دانش آموزان توجه گردد.
✍️ *نکات مهم در طراحی تکالیف* :
1-بررسی تکالیف:به اندازه ای تکالیف بدهید که وقت و زمان بررسی آن را داشته باشید .
2-کیفیت بررسی تکالیف :ارائه بازخورد باید به صورت مستمر باشد که می تواند شفاهی یا کتبی باشد .
3-همکاران محترم به هیچ عنوان کار بررسی تکالیف را به دانش آموزان و والدینشان ندهید .
4- به دانش آموزان نگویید که پاسخ های خودشان را با پاسخ های پاسخنامه مقایسه کنند زیرا پاسخ نامه هم می توانند اشکالاتی داشته باشد .
منبع:اموزش اصفهان