نکاتی در مورد تدریس نشانه ها برای همکاران تازه استخدام ✅️✅️✅️✅️✅️✅️✅️✅️✅️ ✔️ باید گفت در روش های تدریس قدیمی و قبل از كتاب های بخوانیم و بنویسیم فارسی، روش تدریس حروف الفبا به این صورت بود كه ابتدا نشانه تدریس می شد و بعد كلمه ای كه با حروف مورد نظر نوشته شده بود به دانش آموز با روش بخش كردن و صدا كشی آموزش داده می شد. به طور مثال اگر دانش آموز فقط حروف " آ ا " و "ب " را خوانده بود، فقط می توانست كلمه های آب و بابا را كه با این حروف نوشته می شوند را بخواند و بنویسد.                                          ✔️امّا در روش تدریس فعلی ابتدا كلمه هایی كه در آن ها حروف مورد نظر به كار رفته به دانش آموز نشان داده می شود و بعد خود دانش آموز به طور فعّال، نشانه ی مورد نظر را در كلمه پیدا كرده و به او آموزش داده خواهد شد. به طور مثال برای تدریس نشانه ی "آ ا " این جمله ها آمده است و نشانه ی مورد نظر با رنگ دیگر نوشته شده است .       آب    آبی    دریا   آبی  .....   نشانه ی مورد نظر ما به شكل هایی كه در زبان فارسی وجود دارد در كلمه ها آمده است و بچّه ها باید با تلفّظ و تكرار كلمه و راهنمایی آموزگار آن ها را پیدا كرده و بدانند صدای " آ " چند شكل دارد . مواردی هست كه در خواست می شود به آن ها توجّه كنید:👇   ✔️قبل از شروع تدریس، شكل هایی كه مربوط به این نشانه است را به صورت پازل آماده كنید. ✔️ حتماً بچّه ها را به صورت گروهی تقسیم بندی كنید كه در كلاس اوّل هر چه تعدادشان كم تر باشد، مثلاً دو یا سه نفری، بهتر است. ✔️ پازل ها را بین بچّه ها تقسیم كنید و آن ها را راهنمایی كنید تا بتوانند شكل مورد نظر را آماده كنند. ✔️حالا از آن ها بخواهید در مورد شكلی كه به دست آورده اند با یك دیگر مشورت كنند. ✔️ یك نفر از هر گروه گفته هایی كه بین اعضای هر گروه ردّ و بدل شده را برای بچّه های دیگر كلاس باز گو نماید. ✔️كلمات كلیدی را به خاطر بسپارید و سعی كنید كه این كلمات حتماً توسّط بچّه ها گفته شود. مثلاً  :" بگو عزیزم، در شكل چه چیزهایی به رنگ آبی می بینی ؟ " جواب خواهد داد: " دریا و ..." ✔️هم پایان و هم آغاز بودن یك جفت كلمه را در نگاره ها با بچّه ها تمرین كرده اید و الآن می توانید در این مورد هم از آن ها سؤال كنید كه چه كلماتی شنیدید كه هم پایان و هم آغاز هستند. مثل بابا و دریا كه هم پایان هستند و روی صدای آخر تأكید نمایید و یا آب و آبی هم آغاز هستند و روی صدای اوّل تأكید نمایید. تفاوت نگاره ها با نشانه ها در این است كه شما باید به هنگام تأكید صدای مورد نظر به شكل آن هم اشاره كنید. ✔️ اصلاً لذّت اكتشاف را از كودكان نگیرید. فوراً اشاره نكنید كه "آ" دو شكل دارد و بعد آن را معرّفی كنید. بلكه با نشان دادن كارت تصاویر و معرّفی شكل مورد نظر، آن ها را به این موضوع متمركز نمایید كه ببینند، نشانه ی مورد نظر به چه اشكالی نوشته شده است. مثال : ✔️" بچّه ها ! به كلمه ی " آب " توجّه كنید و بگویید در اوّل این كلمه چه صدایی را بیان می كنید؟" ✔️جواب :  " آ " .... ✔️ خب ! خوب به شكل صدای اوّل نگاه كنید و شكلش را به خاطر بسپارید. ✔️ حالا به من بگویید  در كلمه ی دریا در آخر آن چه صدایی را بیان می كنید؟ ✔️صدای " ا " ... ✔️ببینید در این جا صدای  " آ " به چه شكلی آمده است ؟ وقتی در اوّل كلمه آمده یك شكل دارد و وقتی در آخر و وسط كلمه آمده شكلی دیگر دارد. می توانید به من بگویید  شما در كلمه ها صدای " آ " را به چند شكل دیدید؟ ✔️بچّه ها خودشان با دقّت  و جست و جو جواب خوهند داد: به دو شكل ... اگر در دفعه های اوّل موفّق نشدید، باز هم جواب را خودتان نگویید با راهنمایی كردن بچّه ها سعی كنید خودشان به جواب برسند. ✔️حالا نوبت شماست كه این دو شكل را پای تابلو نوشته و با زبان كودكانه و شعر آن ها را به بچّه ها معرّفی كنید .....آ آ  چند شكل داره؟ - دو شكل داره، دو شكل داره. با اشاره به " آ" اوّل .......    – به این میگن " آ " اوّل ...كجا میاد؟   اوّل میاد همیشه به غیر از این نمیشه، تو جدول الفبا هر كی به جای خویشه و الی آخر. ✔️ حتماً كتاب بنویسیم در كلاس و حضور خودتان توسط بچّه ها انجام شود. به نحوه ی نوشتن بچّه ها دقّت كنید و اشكالاتشات را به آن ها بگویید. وقتی تمرین بنویسیم  در خانه انجام می شود شما به اشتباهات دانش آموز پی نخواهید برد. ✔️وقتی می بینید كه بچّه ها چه قدر تشنه ی آموختن هستند و چگونه توانستید، ابتدای خواندن و نوشتن را به آن ها بیاموزید، اصلاً خسته نخواهید بود و از آموختن لذّت خواهید برد. موفّق باشید.