در هر فصل از کتاب تفکر و پژوهش تعدادی درس الزامی و انتخابی طرّاحی شده است تا دانش‌آموزان طیّ یک گفت و گوی گروهی، ابعاد موضوع و مسئله را از جنبه های مختلف بررسی کنند، از طرز تلقی خود نسبت به موضوع آگاه شوند، نظرات خود را عمیقاً واکاوی کنند، در بخش گفت وگو کنید هر درس سه دسته سؤال مطرح شده که دانش آموز را از توصیف امور عینی به سمت تحلیل روابط و فلسفیدن سوق می دهد. یکی از ویژگی های برنامه ی درسی تفکرّ و پژوهش تأکید بر مفهوم سازی به جای مفهوم آموزی است. اهداف بخش های مختلف فصل اول تفکر و پژوهش 🏵️اهداف واژه های تصادفی 1 – پرورش مهارت های پایهٔ تفکر 2 – توافق و قانون گذاری برای آداب و مقرّرات کلاس تفکّر 3 – ارتقای فضایل فکری و توسعهٔ آداب گفت و گو های جمعی 🏵️اهداف دیدنی های سرزمین من🏵️ 1 – پرورش توانایی تصمیم گیری با در نظر گرفتن دیدگاه ها و ویژگی های دیگران 2 – ارتقای فضایل فکری، و توسعهٔ آداب گفت وگو های جمعی 🏵️اهداف نارنجی پوش امانتدار🏵️ 1 – پرورش توانایی تصمیم گیری با در نظر گرفتن پیامدهای آنی و آتی آن برای خود و دیگران 2 -ارتقای فضایل فکری و توسعهٔ آداب گفت وگو های جمعی 🏵️اهداف بوی خوش مدینه🏵️ 1 – پرورش توانایی تصمیم گیری با در نظر گرفتن اولویت ها 2 – ارتقای فضایل فکری و توسعهٔ آداب گفت و گو های جمعی 🏵️اهداف آقکند تفکّر و پژوهش پایه ششم ابتدایی🏵️ 1 – پرورش توانایی تصمیم گیری با در نظر گرفتن پیامدهای آنی و آتی تصمیم‌ها 2 – پرورش توانایی قضاوت با در نظر گرفتن همهٔ جوانب موضوع 3 – ارتقای فضایل فکری و توسعهٔ آداب گفت‌و‌گو های جمعی 🏵️اهداف ماه بود و روباه ! ( انتخابی) 🏵️ 1 – پرورش توانایی تصمیم گیری با در نظر گرفتن پیامدهای اندیشه و عمل برای خود و دیگران 2 – ارتقای فضایل فکری و توسعهٔ آداب گفت‌وگو های جمعی 🏵️اهداف مارگیر و اژدها ( انتخابی) 🏵️ 1 – پرورش توانایی تصمیم‌گیری با در نظر گرفتن پیامدهای فوری و کوتاه مدت آن 2 – ارتقای فضایل فکری و توسعهٔ آداب گفت‌وگوهای جمعی