سوال👇
فرزند من "م" و "ن" رو فقط از روی لبهای من تشخیص میدهد.راهکاری برای شناختن این دو نشانه دارید ؟
پاسخ👇
یادآوری اینکه دو حرف "م"و "ن" از نظر آوایی و صدا شبیه به هم هستند. در نتیجه امکان اینکه این دو صدا را به جای هم تشخیص دهند و جابهجا بنویسند هست. (بخصوص در املا)
حالا راهکارها این موارد به فکرم میرسند:
💠 تا میتوانید بیانی رسا و شیوا و شفاف داشته باشید و خودتان به عنوان گوینده و ارسال کنندهی پیام سعی کنید تمایز این دو حرف را در بیانتان مشخص باشد.
بخصوص هنگامی که در صدای آخر واقع میشوند. مثل: نام نان و کلمههای مشابه.
چون عادت داریم به عنوان گوینده آخر کلمه را میبندیم و آهنگ و تن صدا پایین میآید. سعی کنید چون عادت شده برایمان، به خوبی به این نکته توجه کنید و صدای آخر را به خوبی و با تاکید و تأنی بیان کنید.
💠 هنگام ارسال پیام صوتی، به غیر از تحریک حس شنیداری، اگر ممکن بود سایر حواس دیگر را نیز درگیر کنید. افزایش و ترکیب محرکهای ورودی، نوعی غنیسازی محتوای ورودی است. که میتواند یادگیریهای اینچنینی را تسهیل و پایدارتر سازد.
به طور مثال هنگام تلفظ حرف "ن"
با انگشتان دست(شصت و اشاره) شکل ن را نشان بدهید. یعنی همزمان با آوا، تصویری هم ارایه بدهید.
برای حرف م هم دستتان را مشت کنید اما انگشت شصت باز و کشیده رو به پایین باشد تا شکل م هم ساخته بشود. البته به مرور باید از این کدهای تصویری کاسته شود تاحدی که فرزندتان با تکیه به دقت شنیداری خود تفاوت این دو صدا را تشخیص دهد .
💠 کلمههای دارای حروف مورد نظر را روی کارت بنویسید تا کودک حرف مورد نظر را با رنگی دیگر بنویسید و در اتاقش نصب کنید.
از این نمونهها الگو بگیرید و تمرینات متنوع دیگری طراحی کنید.