که دوستم اِ بیاد شما بعضی وقت ها من را میبینید! کم کم وقت خداحافظی رسید. نشانه های ( ب- د - م - س - ت - ر - ن) از اینکه دوست جدیدی پیدا کرده بودن خیلی خوشحال بودن. موقع خداحافظی؛ " يـ " وسط و " ی " نشانه های ( ب - س - ت - ن ) رو محکم بغل کردند و همدیگه رو بوسیدند. انها کنار نشانه های ( د - ر ) نشستن و با هم عکس گرفتن. ان روز برای نشانه " ای" یه روز خوب و به یاد موندنی بود! 🔹 خب بچه ها داستان را دوست داشتید؟ 🔹حالا ببینم چه کسی با دقت به داستان گوش داده و میتواند به سوالات من جواب بدهد؟ ؟ 🔹اعضای خانواده " ای " چند نفر بودند؟ 🙋۴ نفر بادقت به کارت ها یی که روی تابلو میزنم نگاه کنید؛ نام آنها را از روی تصویر بگویید کدام شکل نشانه را میبینید؟ 🔹این تصویر را بخوانید! 🙋 ایران 🔹 حالا این علامت چه هست؟ 🙋 ایست 🔹صدای اول این دوتا کلمه چیست؟ 🙋 اییییی 🔹 کدام عضو خانواده " ای" را تو این کلمه ها میبینید؟ 🙋 این بابای خانواده بود. 🔹آفرین! کجای کلمه نشسته؟ 🙋 اول کلمه 🔹 پس اسمش چیست 🙋 " ايـ " اول ( کارت شکل " ايـ" را نشان داده و بالای کلمات ایران و ایست میزنم) 🔹حالا این تصویرها را بخونید! 🙋 امین سفید میز سیب 🔹تو این کلمات کجا صدای " ای" میشنوید و میبینید؟ 🙋 وسطشان. 🔹آفرین! کدام عضو خانواده " ای" را میبینید؟ 🙋 پسرشان. ی 🔹آفرین پس این شکل نشانه را میزنم بالای این کلمه ها! 🔹 خوب..... این تصویرها را بگویید 🙋 آبی فارسی گلابی ریاضی 🔹 کجای انها صدای " ی " میاد؟ 🙋 آخرشان 🔹 با دقت به آخرشان نگاه کنید کدام عضو ای را میبینید 🙋 دختر را میبینیم. 🔹آفرین. دختر گفت من کجا می ایم 🙋 آخر 🔹پس اسمش چیست؟ 🙋 ی آخر 🔹این شکل نشانه را هم میزنم بالای این کلمه ها! 🔹این دوتا کارت رو هم بخوانید! 🙋 سُرمه ای قهوه ای 🔹 کجا صدای " ای" دارد 🙋 آخرشان 🔹آخر این کلمه ها کدام یکی از اعضای ختنواده را میبینید؟ 🙋 مادر 🔹مادر گفت من تنها هستم و آخر میام. پس اسم این را می گذاریم "ای" اخرتنها 🔹 و آخرین کارت شکل نشانه "ای " را هم میگذارم بالای این کلمات! 🔔 بعد از بچه ها میخواه کتابهای فارسی را روی میز گذاشته و درس ۶ راباز کنند 🔹درس چند هستیم 🙋 درس ۶ 🔹اسم درس چیست 🙋 ایران 🔹با دقت به تصویر نگاه کنید و در باره ان با هم صحبت کنید! 🔹توی تصویر چی دیدید؟ 🙋 نقشه ایران 🔹به نظر شما چرا این قسمت بالا و پایین را آبی کشیده؟ 🙋 چون آب هست 🙋 دریا هست 🔹آفرین این قسمت ها دریا هست. که اسماشان را هم نوشته. بالا دریای خزر پایین خلیج فارس 🔹به مردمی که تو ایران زندگی میکنند چی میگویند 🙋 ایرانی 🔹به لباس های مردم ایران نگاه کنید! لباس انها مثل هم هست؟ 🙋 نه (بسته به سطح کلاس در مورد لباس محلی هر استان صحبت میکنیم) 🔹حالا تصویرها را با هم بخوانید و بگویید که کدام شکل " ی " را درهر کلمه میبینید؟ (بچه ها با هم یکی یکی کلمه ها را میخوانند و شکل ی را یگویند 🔹حالا ۳ دقیقه وقت دارید تا با کمک دوستانتان در گروه متن درس را بخوانید! 🔹وقت تمام!!! کدام گروه توانستندهمه کلمه ها را بخوانند خانم اجازه ما 🔹هر دو نفر با هم بخوانید! (بخاطر اینکه همه بتوانند درس را بخوانند؛ میخواهم به صورت گروهی این کار راانجام بدهند) ✅ من معمولا ۳ زنگ را برای تدریس این نشانه در نظر میگیرم. که ۲ زنگ صرف ایجاد انگیزه؛ آمادگی و تدریس میشود یک زنگ هم به نوشتن اختصاص میدم. 🔔 سوم فعالیت نوشتاری ✍ جلسه اول: در اولین جلسه ۴ شکل نشانه ( ا يـ يـ ی ای ) و کلماتی که شکل ا يـ اول دارند رامینویسند. مثل: ایران ایمان این ایست ایستاد فعالیت نوشتاری جلسه دوم: ✍ در دومین جلسه یعنی روز بعد؛ کلمات روز قبل را مرور کرده و ترکیب با " يـ " وسط و تعدادی کلمه را میگویم. بيـ بیدار بیمار د يـ دید دیر سيـ 👈 سیب سینا بوسید ميـ 👈 امین مینا نيـ 👈 نیما نیست ر يـ 👈 بارید آریسا تيـ 👈 تیم تینا فعالیت نوشتاری جلسه سوم ✍ پس از مرور مطالب قبل در قالب جمله؛ ترکیب با " ی" آخر را میگویم و کلمه سازی! بی دی می سی تی ری نی و نوشتن کلماتی مانند: آبی ایرانی ساری سینی بینی و ...... فعالیت نوشتاری جلسه چهارم ✍ آموزش " می" کاری یا " می" انجام کار! یک سیب را روی میز گذاشته و از دانش آموزی که نوشتن اسمش رایاد گرفتند مثلا: سارا میخوام بیاد سر میز! بعد از او میخواهم که سیب را از روی میز بردارد در حال برداشتن سیب میپرسم نکته ی مهم این تدریس این است چون اولین چهارنشانه ای است دانش اموزان احتیاج به زمان بیشتری برای درک مطلب دارند بهتراست با توجه به به درک کلاس مکث یک هفته ای یا چهار روز بر روی این نشانه داشته باشید تا بهتر یادگیری انجام شود وبعد به سراغ نشانه ی بعدی بروید