🔰#جهاد_تبیین؛ قسمت ۲۳
🔸
مجاهدت تبیینی طلاب و روحانیون
مبارزات حوزه اولاً تقریباً هم گیر بود؛ یعنی در حوزه علمیه تقریباً همه طلاب یا اغلب طلاب درگیر مبارزه شدند؛ این یک خصوصیت.
خصوصیت دوم، اثرگذاری حوزه قم بود. حوزه قم، یک مجموعهای است که در جامعه میتواند اثر بگذارد. یک جزء این مجموعه، مرجعیت است؛ مرجع تقلید مثل امام بزرگوار یا آن اوایل مبارزه که هر دو سه نفر از مراجع اعلامیه میدادند...
این مرجع تقلید بود که به عنوان دین، به عنوان حکم شرعی، به عنوان وظیفه دینی حرف امتداد پیدا می کرد در بین مردم؛
در کنار این
بخش مرجعّیتی، بخش طلّابی وجود داشت؛ اگر این طلاب نبودند این حرکت اینطور گسترش پیدا نمی کرد.
یک وقتی در سال اول انقلاب که سالگرد مرحوم آقا مصطفی، فرزند بزرگوار امام عزیزمان بود و در قم مجلس ترحیم گرفته بودند، بنده صحبتی آنجا کردم و این آیه شریفه را مطرح کردم: «
وَأَوْحَىٰ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ» و خطاب به امام گفتم این زنبورهای عسل، همان طلبه ها بودند که نشستند این شهد را _حرف شما را_ مکیدند، بعد منتشر شدند در اطراف کشور و این شهد را به کام مردم ریختند؛ آن جایی هم که لازم بود نیش هم زدند! طلبه ها این کار را کردند، حوزهی قم این کار را کرد.
📚کتاب جهاد تبیین؛ص۷۱-۷۲
👈
برای دیدن قسمتهای قبلی کلیک کنید.
🗨به کانال
#تفکر_سالم_زندگی_سالم بپیوندید👇👇
🧠
https://eitaa.com/tafakkorsalemzendegisalem
👈ما رو همراهی کنید ...☝