5️⃣ قسمت پنجم تحلیل انیمیشن باب اسفنجی ( قسمت پایانی)
یکی از موارد باب که از همون سرخوشی نشأت میگیره، خوشبینی افراطیه؛ تاجایی که باب دوست و دشمن رو توی دایرهی دوستی میبینه.
نیچه توی کتاب «و چنین گفت زرتشت» میگه که «اگر میخواهی به وسیله دلهای سرشار دوست داشته شوی، باید اسفنج بودن را بیاموزی»
باب دقیقا همین اسفنج نیچه است که با خاصیت جذب کنندگیاش دوست و دشمن رو جذب میکنه. خب این با نگاه توحیدی ما که واقعا دوست و دشمن رو از هم تفکیک میکنه و کنش متفاوتی دربرابر هر کدوم داره خیلی فاصله داره و یه نگاه التقاطی (هم این هم آن) رو القا میکنه (برای مطالعه بیشتر به مباحث رویکرد معرفتمدار در اتاق کودک مراجعه کنید)
منبع این قسمت از تحلیل:
www.faraparde.ir
محتوای جنسی هم متاسفانه توی انیمیشن زیاده. از اسم این شهر گرفته («بیکینی» به معنایی که دیگه میدونید و «باتم» به معنای پایین) تا موارد دیگه...
این رو هم قطعا میدونید که چند سال پیش سازندگان این اثر گفتند که باب یک شخصیت همجنسبازه و این توئیت حسابی سروصدا کرد.
نکته آخر هم که کلی مقاله و فکت روانپزشکی و روانشناسی ازش موجوده درمورد تحریک بیش از حد مغز برای پردازش تصاویر با سرعت زیاده. این یعنی سرعت حرکت تصاویر توی انیمیشن باب اسفنجی تقریبا دو و نیم برابر حد استاندارده و مغز بچهها که ظرفیت محدودی داره نمیتونه تصاویر رو با این سرعت پردازش کنه و باعث تخریب قدرت پردازش مغز میشه.
پایان
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام:
Nimavary